Na úvod by som chcela prezentovať nevšedný, ale o to krajší proces formovania tohto príspevku. Nápad vznikol na základe domácej úlohy, ktorú dostali tanečníci zoskúpenia Spicylicious. Rozdelili a spracovali sme určité pasáže z článku „From dance movement to architectural form“ (Dimitra Stathopoulou). Na spoločnej diskusii sme sa o článku porozprávali a interpretovali svoje názory. Neskôr som zo získaného materiálu spravila rešerš a začala písať text k tomuto príspevku. So spoluautormi sme sa rozhodli zobraziť náš pohľad na túto tému aj prostredníctvom fotografie. Vybrali sme vizuálne zaujímavé miesto pri Dunaji, dohodli termín, prebrali proces, Baška Kollárová nám to krásne nafotila a vzniklo presne toto a som na to a na nich strašne hrdá!

Chilli

 

  Architektúra a tanec, napriek tomu, že sú dvoma rôznorodými subjektmi, predstavujú vzťah týkajúci sa priestoru – pohybu – času. Obe formy umenia majú spoločný základ a to 3D priestor pre vyjadrenie a obmedzenie tiaže. Vieme definovať aj ich spoločné pojmy ako sú: kompozícia, objem – hmota, materiál, vnútorný a vonkajší priestor, proporcie, kontrast, symetria, línie, detajl, vertikála, sagitála, horizontála a iné. Je preto zaujímavé sa navzájom z týchto dvoch oblastí inšpirovať. Architekti majú iné pohľady, techniky a prístupy pre tvorbu ako „my“ tanečníci a momenty keď sa „spojíme“ sú magické.

 

 

 

Vzťah tanca k architektúre

Telo ovplyvňuje priestor a priestor ovplyvňuje telo. Telo sa väčšinou prispôsobuje priestoru, do ktorého je vložené (schody, úzky priestor, objekty v priestore,…). Je preto veľmi zaujímavé pozorovať, že to kde tancujeme ovplyvňuje význam a niekedy aj štruktúru tanca. Keď stále tancujeme v menších priestoroch (kluby, malé sály) alebo „na zrkadlo“ náš pohyb je tomu prispôsobený a dokonca môže byť aj „poznačený“ (využívanie len  2D priestoru, malé pohyby atď…). Taktiež prirodzene, pohyb a nasadenie sily prispôsobujeme sklonu povrchu, po ktorom sa pohybujeme. Tancom môžeme meniť  rôzne postavenie objektov v priestore – pohybom, tlakom, ťahom a prenášaním váhy. V choreografii tak môžeme ukázať veľa vizuálnych priestorových vyjadrení.

Tanec má schopnosť architektúru zviditeľniť a ukázať priestor z inej perspektívy a v inej súvislosti. Architektúra motivuje tanec svojimi tvarmi, detajlmi a samotnou tvorbou objektov (navrhovanie, vizualizácia, kompozície a iné)… My tanečníci si to uvedomujeme, inšpirácia je asi ten najskloňovanejší pojem v súvislosti s našou tvorbou, ale inšpiruje sa aj nejaká iná oblasť tancom?

 

 

 

 

Tanec ako objekt

Tanec môže byť aj objektom výskumu, impulzom či tvorivým podnetom. Tanečník pohybom definuje určitý priestor, dáva do toho emócie, osobnosť, kreativitu, estetiku, koordináciu a chuťové detajly… Tanečná vizualizácia je tak rôznorodá a plná originality, že vie byť veľkou výzvou pre uchopenie a „materiálom“, napríklad aj pre vedu a samotných architektov. 

  William Forsythe je v tanečnom svete známy „pojem“ aj v súvislosti s improvizáciou, choreografiou vo vzťahu k architektúre. Zaujímavosťou jeho tvorby je prelínanie akcie rysovania, geometrie a tanca. Na základe jeho prístupu k tancu vytvára nové spôsoby zloženia tanečného pohybu a pre architektov navrhuje zaujímavý a originálny spôsob ako preskúmať priestor a pracovať s ním.

VIDEO 1: William Forsythe – One flat thing reproduced 01/03

 

VIDEO 2: Synchronous Objects (William Forsythe)

 

  Vo videu 2 (Synchronous Objects, William Forsythe) sa vedci snažili výskumom uchopiť štruktúry jeho choreografického myslenia. Pracovalo na tom niekoľko vedcov z rôznych oblastí (architektúra, dizajn, tanec, IT, filozofia, geografia, štatistika), ktorí spolupracovali s tanečníkmi a výsledkom bola 3D animácia, anotácia a interaktívna grafika. Choreografia bola predvádzaná 17-timi tanečníkmi na mriežke 20-tich stolov. Po vyzbieraní dát a prehodnotení rôznych vedcov vzniklo 20  vizualizačnych techník a nástrojov.

Viac info o tomto projekte: https://synchronousobjects.osu.edu/

 

 

Názory na článok (D. Stathopoulou: From dance movement to architectural form) zoskúpenia Spicylicious:

„Dobrá téma na video.“

“William Forsythe nám ponúka zaujímavý pohľad na tanec a jeho prepojenosť s odvetviami, s ktorými ho bežne nespájame. Pri hlbšom pohľade na pohyb zistíme že často robíme viac ako si v daný moment uvedomujeme.”

“Mňa zaujal proces výroby a teda prenesenia pohybu do počítača. Zaujala má transformácia pohybu a zložitosť zachytenia pohybu ako aj spôsob akým to robia.”

„Myslím si, že by sme sa mali viac zaujímať o náš tanec. Preberať ho do detajlov, zamýšľať sa viac nad pohybmi a tým hľadať nové. Vždy sa máme o tanci čo učiť. Tento článok ma pritiahol ísť hlbšie, pretože každý pohyb nášho tela má svoj dôvod.“

„Mám ďalšiu inšpiráciu na tréning a to zamerať sa čisto len na body na tele, alebo len na priamky, skúmať povrch tela… Sranda čo naše telo tvorí keď sa pohybuje, aj keď len pri chôdzi.“

„Niekto sa inšpiruje tancom z  inej oblasti (architekti), to mi príde veľmi zaujímavé. Vytvára to taký kolobeh kde je vzájomná inšpirácia medzi rôznymi oblasťami okorenená osobnosťami a inými prístupmi, wow.“

„Jednoznačnou inšpiráciou je pre mňa zaznamenanie pohybu z iného spektra ako video, ktoré často krát skresľuje tanečný pohyb … Nikdy by ma nenapadlo nakresliť si choreografiu v hip hope pre jej zdokonalenie no jednoznačne to môže fungovať ako „čistenie pohybu“ pred zrkadlom.“

„Vždy ma poteší prepojenie a spolupráca vedy a umenia, najmä ak sú výsledky tak prínosné ako pri „Flat thing reproduced“. Dúfam, že takých spoluprác bude viac a viac.“

„Tanec v priamej interakcii s architektúrou mesta je super spojenie a určite výzvou pre tvorbu.“

 

Na záver by som dodala, že spojenie umenia a vedy môže byť naozaj krásnou explóziou nápadov či „miestom“ zaujímavých kooperácií a myslím si, že sa toho netreba báť a skúšať! Odporúčam čítať, veriť svojmu umeniu, pozerať sa okolo seba, experimentovať a pracovať na sebe. Ľudia, tanečníci nebojte sa ísť do nových projektov s novými ľuďmi, pretože takto to ide ďalej a veci vznikajú a inšpirujú…

Chilli

 

Viac fotiek na http://www.barbs.sk/spicylicious


Zoskupenie Spicylicious – Instagram

Katarína Čillíková (Chilli) – Instagram

Barbara Kollárová (fotografka), Sera, Henrieta Hal., Dominika Orča, Doda, Rado, Gabanna, Sea Fur, Sofie, Linda Illéšová, Luc Melcerová

Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese:

info@tanecnascena.sk