Porota by mala byť kvalitná. Je jedno v akom svete, v ktorej bubline a v ktorom vesmíre. Porota je zoskupenie ľudí, ktorí musia byť relevantní v danom obore. Ak to tak je, komunita kvitne a rozvíja sa. Ako takýto stav docieliť? Jedna z možností v našom tanečnom svete môže byť KONGRES A ŠKOLENIE ROZHODCOV SEKCIE IDO. Čo to vlastne je? Prečo by si tam mali ísť? Možno práve preto, aby si ty bol tou kvalitnou a relevantnou porotou!

.

O ČOM TO JE?

31.1. – 2.2.2020 sa v Liptovskom Hrádku uskutočnil Kongres a školenie rozhodcov sekcie IDO. Jedným z hlavných cieľov kongresu je samotné stretnutie. Je to jedna z mála príležitostí počas roka, kedy sú na jednom mieste zástupcovia klubov, predstavitelia rôznych disciplín a rôznych štýlov, aby zhodnotili predošlý súťažný rok, pripravili sa na ďalší, konfrontovali svoje poznatky, názory, skúsenosti atď. Kongres je zameraný aj na šírenie praktických informácii prostredníctvom prednášok a školení, ktoré priamo zasahujú do života tanečníkov, trénerov či vedúcich súborov. Účastníci získavajú cenné znalosti, ktoré sa týkajú pohybového, mentálneho či finančného rozvoja. V neposlednom rade je tu priestor na diskusiu o tom, ako sa môže systém a tanec v organizácii ale aj mimo nej posúvať.

Možno ťa rovnako ako mňa zaujíma, kto všetko sa môže na školenie prihlásiť. Slovami viceprezidentky rady SZTŠ a predsedkyne vedenia sekcie IDO, Hanky Švehlovej: ” Školenie je určené predovšetkým pre tých “služobne” starších a skúsených, ktorí plánujú smerovať na pozíciu trénera, prípadne porotcu, lebo my potrebujeme, aby sa mladí posúvali do týchto pozícií. Všetci záujemcovia o účasť sú vždy vítaní a vítané sú aj ich názory, postrehy, pripomienky a podnety. Noví adepti na úlohu porotcu tu absolvujú  školenie a test, ktorý je teoretickým predpokladom na ceste k funkcii porotcu (po teórii nasleduje prax na reálnej súťaži). Ostatní porotcovia si obnovujú/ predlžujú svoju licenciu, zástupcovia súborov prichádzajú, aby si rozšírili svoje vedomosti ale aj aby diskutovali a dávali návrhy a podnety pre súťaže a súťažné pravidlá.” Aby sme sa ale na vec pozreli aj z druhej strany, spýtal som sa účastníkov školenia, prečo sa rozhodli skočiť do vôd IDO a zúčastnili sa na tomto kongrese.


ADAM KMEŤ:
” Prihlásil som sa na toto školenie, pretože som aktívny mimo iných platforiem, aj na tanečnej platforme IDO , ktorá ponúka svoju vlastnú škálu aktivít či podujatí. Môžem povedať, že niektoré ma svojou kvalitou presvedčili o tom, že sa oplatí na nich participovať. Ja by som sa chcel na nich zúčastniť aj aktívne a prispieť tak ich dobrému priebehu.”

MARTIN “KAPI” KAPUSTA:
” Prihlásil som sa tam, pretože súčasťou školenia bola aj obnova porotcovskej licencie IDO.  Ale hlavne mi ide o to, že na IDO som vyrastal a myšlienka, ktorá sprevádza IDO posledné roky sa mi páči.  Páči sa mi, že IDO ma posledné roky veľkú snahu sa inovovať a trošku reorganizovať a ja by som rád prispel ku zmenšeniu priepasti medzi IDO svetom a svetom “undergroundového“ tanca. A aj naopak prispieť k tomu, aby IDO, SZTŠ, štát, alebo ľudia, ktorí tancu nerozumejú neurobili z IDO iba stroj na medaile, poháre a aby sa zanechala reálna myšlienka tanca ako umenia. A v neposlednom rade školenie beriem ako stretnutie so super kamošmi.”

MAŤO “CASPER” MATEJ:
” Prvý rok som sa prihlásil s myšlienkou otvorene hovoriť o tom, ako organizácia IDO nechápe hip hop a streetdance všeobecne. Mal som v podvedomí rôzne skvosty pravidiel na ktorých sme sa dlho smiali (náhle zastavenie a žart ako dôležitá súčasť tanca a pod.) a snažil som sa vysvetliť organizácii, že to čo tam je popísané sa nestretáva s porozumením a je skôr na smiech. Dostali sme priestor mierne upraviť pravidlá, no ešte vždy tam je priestor na korekciu.”

.

ČO SA TAM NAUČÍŠ?

Môže sa zdať, že na takomto školení sa tanečníci nemajú čomu priučiť. No opak je pravdou. Podľa výpovedí očitých svedkov a skutočných zúčastnených sa tu stretnete napríklad s prednáškou z psychológie, ktorá sa ti pri výuke detí veľmi zíde. Naučíš sa vykonávať prvú pomoc, či ako zareagovať pri nepredvídateľných situáciách (pri deťoch normálka). Okrem toho môžeš čerpať nové vedomosti a metodické postupy od tanečných kolegov, ktorí robia iný tanečný žáner ako ty. No a v neposlednom rade môžeš diskutovať, otovrene, s ľuďmi. Mnohí z nás často frflú za zatvorenými dverami, ale tým sa nič nezmení. Ak chceš vysloviť svoj názor a niečo reálne zmeniť, musíš diskutovať s ľuďmi a snažiť sa nájsť cestu, ako sa dajú veci zmeniť. Okrem iného ma zaujímalo, čo zúčastneným na kongrese a školení chýbalo. Nebolo toho mnoho ale oslovení účastníci by napríklad radi privítali sociálno – komunikačný kurz, kde by bolo vysvetlené, ako efektívne odkomunikovať jednotlivé situácie, ktoré sa bežne v komunikácii v tanečných kolektívoch  stávajú napr. situácia lektor a študent, letkor a kolektív či LEKTOR A RODIČ. Okrem toho by bolo príjemným obohatením, ak by na tento “tanečný IDO meeting” prišlo viac zástupcov z rôznych klubov z celého Slovenska, aby sa mozajka názorov a vedomostí obohatila o viac informácií.

Zbúchal som dokopy tento článok, lebo milujem tanec a chcem doňho prispievať najviac, ako sa len dá. Myslím si, že IDO nie je zlá vec a že je to fungujúca platforma, ktorá len potrebuje viac záujmu od “Áčkových” tanečníkov. Buď budeme frflať na všetko, čo nefunguje tak ako my chceme, alebo sa pokúsime zapojiť do procesu a priložíme ruku k tomu, aby to bolo aj tak, ako my chceme. Ako povedal CASPER: ” Čím viac skúsených tanečníkov sa bude o túto obrovskú organizáciu zaujímať, tým väčší môže byť aj dopad vedomostí o tanci na našich zverencov.” Ja osobne spravím všetko pre to, aby som na KONGRESE A ŠKOLENÍ ROZHODCOV SEKCIE IDO 2021 nechýbal. Ak chceš, poď so mnou.

🙏 Z hĺbky mojej trenčanskej duše ďakujem za pomoc pri tvorbe článku:
HANKA ŠVEHLOVÁ, MAŤO “CASPER” MATEJ, MARTIN “KAPI” KAPUSTA, ADAM KMEŤ, MARCEL “MACEJ” KOMÁRŇANSKÝ