Či už robíš tanec ako hobby alebo je to tvoje živobytie určite pociťuješ, že tu nie je všetko tak, ako bolo. Smútime za akciami, spoločnými stretnutiami a miestami, ktoré nás všetkých spájajú. Tanečné sály, kempy, wokshopy, zložkové tréningy, openclassy, či sessions. Objavili sme „čaro“ online priestoru, prispôsobili sme sa dobe, ale vieme, že osobné stretnutia sú pre výkon našej práce/aktivity nenahraditeľné

👉 CELKOVÉ STRUČNÉ ZHRNUTIE NÁJDEŠ NA KONCI ČLÁNKU

Nie je tomu tak dlho, čo sme sa všetci vo svete tanca opätovne radovali zo správ o otvorení tanečných škôl, kedy sme mohli pripraviť zápisy a naplno dobiehať, čo sme vo svete online zameškali. 

V marci 2020 nastala situácia, ktorú nikto nečakal. Na rad prišli riešenia, ktoré nás doslova musia zachrániť. Ale zachránia? Ako si vieme pomôcť a ako tieto riešenia vyzerajú? 

Dokážeme to komunitne alebo je potrebná pomoc „zvonku“? 

Nie jedna tanečná hlávka ostala zvesená. Rozhodli sme sa u niektorých tanečných škôl zmapovať situáciu, ktorá nám všetkým môže pomôcť a inšpirovať sa ako fungovať ďalej.

Jedno vieme určite. Sme v tom spoločne. Všetkým podobám tanca, umelcom a zasiahnutým v momentálnom období vyjadrujeme veľkú podporu a oporu, aby naďalej dokázali fungovať. 

👉 Okrem konkrétnych celých vyjadrení majiteľov a lektorov tanečných škôl, nájdeš dolu v závere zhrnutie výpovedí a dôležité body opísané stručnejšie. (Art Factory, ASU, Akadémia Tanca)

Pýtali sme sa na 7 vecí: 

  • 1. Obdobie marec – september – budúcnosť. Ako ste to ako tanečná prežívali? 
  • 2. Nájom, počet študentov (pokles, rast, online hodiny, sponzori, rodičia, lektori, finančná otázka) 
  • 3. Mesačné platby (príjem tanečnej) ako fungoval – funguje? 
  • 4. Ako neprísť o študentov? Ako ich motivovať, aby neprestali? Naživo/online. 
  • 5. Bola reálna aj pomoc od štátu alebo súkromných osôb/objektov?
  • 6. Rodičia – ako to celé vidia a aké majú v tejto situácií postavenie?
  • 7. Máte plán do budúcna? Čo by vedelo byť riešením situácie, ak by mohlo byť otvorené – aké opatrenia si viete predstaviť – navrhnúť?   

1.Obdobie marec – september – budúcnosť. Ako ste to ako tanečná prežívali? 

AF: No, do teď jsme v mínusu… ale snažíme se přelívat peníze z příspěvků a rezerv. Situace byla náročná hlavně skrz opuštění studia na Václavské, kde byl obrovský nájem, a teď díky menšímu studiu se to dá zatím zvládnout, ale momentální lockdown už je kritický, jelikož ho prodlužují. Snažíme se udržet hlavně skrz lektory, aby měli příjem… přišli jsme o podnájmy, plus openclassy, které taky nemohly probíhat. Ale zase jsme rádi za to, že jsme společně s TSB (Bunny), kdy se vzájemně můžeme podpořit. Díky situaci jsme ale nuceni zrušit například akce, výhody pro lektory i naše tanečníky, a také workshopy.

ASU: Když v březnu nastala první karanténa, dohodli jsme se v taneční skupině, že každý lektor se svým oddělením přechází na online výuku. Bylo na každém z lektorů, aby si ošéfoval komunikaci se svými dětmi a jejich rodiči. Za celou skupinu jsme jen rozeslali maily rodičům, že přecházíme do “onlinu”. Bylo na každém z lektorů, jestli pravidelné tréninky povede přes ZOOM, bude zadávat domácí úkoly přes facebookové skupiny, nebo natočí videotrénink a pošle. Na stejný režim jsme nastoupili i tento týden. Na našem Instagramu jsme se zároveň v březnu snažili děti držet pohromadě aspoň online a přichystali pro ně různé výzvy jako taneční challenge nebo tvorbu ASU merche.

AT: Pri prvej informácií zavretia tanečnej školy z dôvodu nariadení ÚVZSR v marci sme boli relatívne pokojní. Rozumeli sme dôvodom a ako tanečná škola sme chceli prispieť k zastaveniu šírenia vírusu. Mali sme totiž rezervu na 3 mesiace fungovania aj pri plnom zavretí. Nevedeli sme ako dlho to môže celé trvať Keď to po troch týždňoch nevyzeralo lepšie spustili sme projekt online vzdelávania, bolo pre nás dôležité stáť pri našich tanečníkoch a priniesť im tanec domov. Rovnako dôležité bolo pre nás podporiť lektorov, ktorí zostali doma bez príjmov z večera do rána. Online výuka sa stretla s veľmi dobrým ohlasom, postupne ako sa uvoľňovali opatrenia sme sa už ale všetci tešili na lekcie v skupinách najskôr vonku, potom v sálach.V tomto období boli rezervy minuté, keďže každý mesiac do júna si z nej niečo potiahol.Leto bolo skvelé priniesli sme projekt Letnej školy tanca a ďalej sme pokračovali v našich tradičných táboroch a kempoch. Stále sme mali na zreteli náš cieľ zabrániť šíreniu vírusu preto sme kapacity značne obmedzili. Vďaka našim stálym tanečníkom z radov detí, juniorov a dospelých sme leto výkrili s miernym mínusom.V septembri sme čakali príchod druhej vlny preto sme dopredu upravili kapacity na lekciách. Veľmi sa tešíme, že september sme fungovali relatívne normálne. Podarilo sa nám zvládnuť agendu okolo začiatku novej sezóny pred masívnym nástupom druhej vlny pandémie, čo sme považovali za strategické. Ak sú všetci prihlásení vieme teraz prežiť v hybernovabom stave a po uvolnení opatrení sa vrátiť do “nového” normálu. Ak by druhá vlna nastúpila skôr obávame sa, že by bol rozbitý celý školský rok.A čo ďalej? Cestu vidíme v kompromise zo všetkých strán rodičov, detí, lektorov a tanečnej školy. Live lekcie na ktorých momentálne fungujeme niesú dokonalé ale sú lepšie ako nič. Lektori sú ochotní učiť za menej peňazí a tanečná škola je ochotná držať aktivity, ktoré pokrývajú aspoň honoráre lektorov. Za túto ochotu našich klientov, lektorov ale aj zamestnancov sme skutočne nesmierne vďační.

2.Nájom, počet študentov (pokles, rast, online hodiny, sponzori, rodičia, lektori, finančná otázka) 

AF: Počet studentů je cca stejný, stálí studenti jsou naší podporou, ale máme i změny skrz změnu místa, takže úbytek i noví tanečníci. Díky nižšímu nájmu v novém studiu se dá situace utáhnout, ale z jara jsme pořád v mínusu i tak. Sponzory nemáme. I přes zákaz náborů od vedení města na veřejných prostorech, ve školách atd. jsme naštěstí schopni zvládnout tento půlrok s nájmy, pokud nebude lockdown trvat déle, jak měsíc. Odrazilo se to i na našich výplatách (Tess & Nicol), kdy jsme si nedali výplatu na jaře, kdy bylo nejhůř.

ASU: Po poslední karanténní době jsme pociťovali velký počet “odpadlíků”. Studenti nám psali ve většině případů, že zjistili, že tanec už pro ně není to, co býval a tolik je již nenaplňuje. Když jsme nad tím přemýšleli, myslíme si, že to bylo hlavně letošní absencí soutěží, které ať chceme nebo ne, udržují týmového ducha ve skupině a děti ženou dál a nutí je se posouvat. Jak tuto společnou vášeň ztratily, zůstaly samy doma v pokojíčku, neměly chuť se dále připojovat na online lekce, či začít znova ještě v květnu nebo září. Tréninky, které jsme v průběhu března až května vedli online jsme nahradili v červnu až červenci, někteří dokonce i v srpnu. Skrz to jsme nevraceli školné, jelikož jsme se snažili dětem vše vynahradit.

AT: Ako som spomínal čiastočne v predošlej odpovedi rezerva sa nám minula zhruba po 3 mesiacoch, keďže každý mesiac mal potrebu dofinancovať. Takže momentálne ideme režim “Božej prozreteľnosti”. Všetko zlé je ale aj na niečo dobré. Celá táto situácia nám pomohla pochopiť prečo vlastne robíme tanec. Niekedy opojení vlnou súťaženia sme sa veľa sústredili na výsledky a málo na trpezlivú, dôslednú a sústredenú prácu na svojom tele v súvislosti s tancom. V prvej fáze nám akoby niečo chýbalo a stretávali sme sa s demotiváciou. Postupne sme pocítili, že máme čas a priestor ísť oveľa viac do hĺbky tanca a výchovy svojho tela a mysle k tancu, čo nás začalo baviť. Dnes sa skutočne tešíme z progresu, ktorý nám nové poznanie prinieslo.Počet tanečníkov sa v celku znížil ale potenciál tých, ktorí majú tanec v rôznych štýloch zakorenený niekde hlboko v srdci či podstate sa neúmerne zvýšil a užívame si tanec naprieč štýlmi tak ešte viac.

3.Mesačné platby (príjem tanečnej) ako fungoval – funguje? 

AF: Příjem máme pouze z členských příspěvků na začátku každého půlroku, žádný další příjem nemáme, tudíž výhled na další pololetí a vývoj situace je zásadní. Bohužel i díky původní majitelce na Václavské jsme nemohli využít slevu na nájmu. V současném prostoru jsme využili slevu na nájem v letních měsících, kdy byl provoz omezený. Nějaký příjem byl i z povedeného letního soustředění, které naštěstí mohlo proběhnout. Plus máme část nájmu i díky TSB. 

ASU: Naše školné vždy vybíráme dvakrát za rok, a jak jsem zmínila v předchozím bodu, vše jsme se snažili nahradit, takže s úhradou školného jsme neměli problém u studentů. V aktuální situaci se snažíme o to samé.

AT: Príjmy tanečnej školy v septembri klesli o zhruba 30% oproti roku predtým. A teraz to bude ešte horšie lebo Live lekcie zarobia často na honorár lektora a málo na chod školy. Naša škola má 10 tanečných sál, 5 zamestnancov v backoffice a zhruba 30 lektorov. Čo sú veľké mesačné náklady. Veríme ale v jedno, že vďaka celku a myšlienke, že každá strana trochu ustúpi zo svojich nárokov sa nám podarí prežiť. Tiež nám veľmi pomáhajú naši lojálni zákazníci, že sú pri nás. Bez nich by sme to nezvládali.

4.Ako neprísť o študentov? Ako ich motivovať, aby neprestali? Naživo/online. 

AF: Co nejvíc s nimi být v kontaktu, informovat, dávat jim úkoly, koncepty a inspirace (videa, hudba). Naživo se teď potkávat nemůžeme, takže prozatím online, na jaře to šlo alespoň venku, ale teď počasí nepřeje a počet 6 z 25 je nic moc. Stále je také motivovat, že to nechceme vzdát a že je důležitá jejich podpora.

ASU: Myslím si, že je hrozně důležité rozvíjet jejich taneční život i mimo tréninky, pořádat ve městě parties, zvát studenty, ať jedou společně s lektory na taneční akce jako SDK Europe, Groove Days atd. Ukázat jim, že tanec nejsou jen odskákané choreografie na soutěžích, ale mnohem víc. Tmelit kolektiv tanečníků na soustředěních v létě, společně tvořit přes rok projekty, závěrečné shows a další.

AT: Keď je v centre pozornosti tanec a záujem o neho motív je už sám o sebe veľmi silný. Koncept našej tanečnej školy je v tom, že každý lektor začína učiť začiatočníkov aj keď je dajme tomu v iných školách zvyknutý učiť lenpokročilých. Prečo? Každý z nás unikátnym spôsobom vníma tanec a teda môže svojich študentov naladiť na svoju nôtu. Výsledok je veľmi citeľný v tomto období, kedy sú tanečníci motivovaní ísť so “svojim” lektorom ďalej. Naša vízia celku je motivovať deti a aj dospelých na podstatu a to tanec, kvalitu lektorov a progres v ňom. Nevyužívame externé formy motivácie, ktoré robia chvíľkový efekt a potom môžu spľasnúť.

5.Bola reálna aj pomoc od štátu alebo súkr. osôb/objektov? 

AF: Na jaře byla možnost pomoci s nájmem, který ale musel odsouhlasit majitel prostoru a dát 30% slevu z nájmu, což nám majitelka zamítla, takže to jsme využít nemohli. Ale alespoň na zaměstnance jsme využili Antivirus program, kde se odečetly zálohy na sociálním a zdravotním a lektoři OSVČ dostali příspěvek od státu, takže aspoň nějaký podpora byla. Při aktuálním lockdownu zatím vláda nepředstavila náhrady, takže nevíme a čekáme…

ASU: Zatím jsme neměli potřebu nad těmito variantami přemýšlet, je možné, že tohle nás teprve čeká.

AT: Máme okolo seba zopár firiem a jednotlivcov, súkromné osoby ktoré nám priebežne pomáhajú . Tiež nám dlhodobo pomáha v rámci jednorazových dotacii aj mesto Nitra, či VÚC. Všetkým im patrí veľká vďaka, bez nich by sme to nedali.O podporu štátu sme nežiadali. Na žiadne opatrenia sme nemali nárok.

6.Rodičia – ako to celé vidia a aké majú v tejto situácií postavenie? 

AF: Většina je po vysvětlení situace, kdy stále musíme platit nájem, chceme lektorům nechat práci atd. tak chápou, samozřejmě se najde pár, kteří řeší vrácení peněz, ale dá se s nimi domluvit. Snažíme se všechny lekce adekvátně nahradit, takže snahu vidí. Ale výhodou je i že AF má převážně složky dospělých tanečníků nad 15 let, takže online lekce probíhají bezproblémově. Hned jak bude možné tak se lekce budou nahrazovat i o víkendech a prázdninách.

ASU: Tak jako u všeho – sto lidí sto názorů. Většinově bych řekla, že nebyly větší problémy, ale samozřejmě se našlo pár rodičů, kterým se náhradní výuka nelíbila, nebo si dokonce nepřečetli informace v mailu, a tak na konci roku zjistili, že mohli doma celé ty měsíce trénovat a plnit úkoly.

AT: Rodičia majú k tomu rôzny postoj od tých čo vidia, že sa to online neoplatí až po tých čo urobia všetko preto aby ich dieťa mohlo robiť čo ho baví. Vo väčšine prípadov sú rodičia nápomocní a hľadajú spolu s nami riešenia.

7.Máte plán do budúcna? Čo by vedelo byť riešením situácie, ak by mohlo byť otvorené – aké opatrenia si viete predstaviť – navrhnúť? 

AF: Plánovat moc nejde, snažíme se přizpůsobit nařízením, které nikdo neví, jak budou dlouho. Snažíme se udržet studio skrz nájmy, ale jedinou možností jsou teď online lekce, hned jak to bude možné tak přijdou náhrady. Pomoc státu je taky esenciální skrz nájmy a odvody zaměstnanců, bez toho moc dlouho nevydržíme. Stejně tak podpora tanečníků a rodičů v této situaci je pro nás velmi důležitá. 

ASU: Upřímně nevím. Docela “stravitelná” mi přišla verze tréninků, která probíhala v květnu – rychlé vystřídání se složek mezi tréninky a desinfekce prostor. 

AT: Po oboch vlnách pandémie budeme určite riadne vyžmýkaní. Riešením je určite zmeniť pohľad. V ťažkých časoch nás podržali vždy skalní, ktorým možno venujeme menej pozornosti, keď je všetko ok, lebo sme zameraní na nových. Toto chceme jednoznačne zmeniť a nastaviť procesy tak aby v centre pozornosti boli naši lojálni zákazníci, tanečníci a priniesť im službu, ktorá bude o kúsok lepšia ako očakávajú. V oblasti priestorov, kvality výuky a zalkazníckeho servisu. Aj táto pandémia nás naučila, že menej môže byť viac.

ZRHNUTIE:

  • Vymyslieť online spôsob tréningov (točenie videí, posielanie video balíkov, využitie livestreamov, pripojenie do online lekcie, písomné zadania, domáce úlohy, domáca tvorba videa, challenge, práca lektor a žiak..) 
  • Hovoriť a komunikovať o probléme vrámci možností s kompetentnými a dotknutými (vypočuť si názor študentov, rodičov, lektorov, verejnosti – zozbierať dáta a vymyslieť stratégiu..) 
  • Zabezpečenie nájmu (svoj aj priestorov) – uzatvoriť dohody a dohľadať štátnu pomoc, poprípade dohodnúť stretnutie s mestom alebo obcou, ktoré vám vedia poskytnúť pomoc, poprípade náhradu a odkomunikovať postup 
  • Pripraviť merch na predaj a podporu, ktorý môže kúpiť ktokoľvek – zamerať sa na okolie mimo dotknutých oblastí (ak nie sú momentálne financie vopred, tak urobiť predobjednávku a následne dať  presný počet kusov do výroby)  
  • Podporiť kúpu online lekcií (možnosti cez zadania, videá, videohovory) 
  • Vyhľadať granty, poprípade štátnu pomoc (nebáť sa ozvať na štátne linky alebo emailové adresy, zvládnuť vypisovanie a náročnosť formulárov)
  • Požiadať rodičov o súdržnosť a dodržiavanie platieb včas – v bezpečnej situácií v budúcnosti zaručiť náhradu (napríklad sústredenie, výlet, workshopy)
  • Čas na točenie videí a sebapropagáciu  (zabezpečiť sa jednotlivo) 
  • Vytvoriť si finančný plán do budúcnosti (ako osoba aj firma), myslieť na sporenie, poprípade zamerať sa aj na inú pracovnú činnosť a ponuku služieb
  • Požiadať väčšie firmy o spoluprácu a pomoc, ktorú môžete nahradiť napríklad reklamami, či promovaním produktov alebo vystúpeniami na ich akciách v budúcnosti (samozrejme ak ste stotožnení s ich produktami a ponukou firmy) 

LINKY V SK/CZ, KDE JE MOŽNÉ DOHĽADAŤ INFORMÁCIE:

http://www.culture.gov.sk/ministerstvo/covid-19/formular-3a2.html

http://www.culture.gov.sk/podpora-projektov-dotacie/dotacie/dotacie-2020-34a.html

https://fpu.sk/sk/

https://www.mpo.cz/kultura

https://www.mkcr.cz/novinky-a-media/2-vyzva-z-programu-covid-kultura-4-cs4010.html

Ak nechceš, aby ti niečo v online priestore ušlo, nezabudni sledovať naše TANEČNÉ NEWSKY, ktoré štartujeme od 19.10.2020.