Spunkey, výrazná osobnosť slovenskej tanečnej komunity pred niekoľkými mesiacmi predstavil prvú kolekciu svojej značky Mind Rite. O tom, aké myšlienky ho sprevádzali pri vzniku aj celom procese, z čoho čerpá inšpiráciu aj ktorý kúsok z kolekcie je jeho najobľúbenejší sa dočítate tu. Pre čo najväčšiu bezprostrednosť a autentickosť Spunkey odpovedal pomocou hlasových správ a preto je rozhovor ponechaný v trochu surovejšej podobe.

Ako sa to celé so značkou začalo?

Samotná značka Mind Rite začala vznikať na začiatku karantény, čiže jar 2020, avšak ja si myslím, že sa to celé začalo oveľa skôr. Keď som mal 13-14 rokov, začal som sa zaujímať o módu a okrem toho je spojená moja práca s tým, že som odjakživa robil merch, dizajn tričiek, pre našu tanečnú školu alebo pre rôznych ľudí, s ktorými som práve spolupracoval. Myslím, že to je v skutočnosti ten začiatok značky. Je to také spojenie aktivít, ktoré som robil pracovne a zároveň módy, umenia a nejakej estetiky, ktoré som načerpával v priebehu svojho tanečného života, kedy sme veľa cestovali po svete, kedy sme stretávali rôznych ľudí, spoznávali komunitu a celé to vyvrcholilo do niečoho takéhoto.

V dnešnej dobe je jednoduché dať si potlačiť tričko a urobiť si vlastný merch. Čo je tvoja pridaná hodnota, čím cítiš, že vieš prispieť svojim produktom? 

No, súhlasím s tým, že je veľmi jednoduché vytvoriť si vlastný merch, avšak Mind Rite nie je vlastne mojim merchom. Myslím si, že samotný produkt nie je to, čo mení niekomu život, ale je to práve tá idea – myšlienka za tým, ktorá môže byť prínosnou. Tým, že si človek kúpi produkt nejakej značky, tak ideu samotnú podporuje. Keď to mám preniesť konkrétne na Mind Rite, tak momentálne je to naozaj o tom nájsť si svoj balans, cítiť sa dobre a zároveň si ponechať svoj urban lifestyle. V rámci značky je to na jednej strane tá konzistencia toho, akým spôsobom a aké produkty značka dáva do popredia, a aké veci ukazuje ľuďom. Čo zdieľa, za akými názormi stojí. Čo sa týka nás, kladieme dôraz na estetiku doby a aktivity, ktoré nás formujú, kultúrne otázky rovnocennosti a well-being doplnky, ktoré podčiarkujú dôležitosť starania sa o seba.

Najobľúbenejší kúsok z kolekcie?

Najobľúbenejší kúsok je Incense Holder… určite. Je to špecifická vec a vlastne aj ten proces bol najdlhší, bolo tam naozaj prototypovanie, chodili mi naspäť, riešil som to asi s tridsiatimi ľuďmi, s dodávateľmi, že ktorý to vytvorí tak ako chcem, takže tam si to aj najviac vážim. Zároveň je to možno aj najmenej pochopený kúsok. 

Incense Holder by Mind Rite © Spunkey

Nikdy nezabudnem ako sme v New Yorku vošli do Aimé Leon Dore obchodu a boli sme okamžite ponorení do atmosféry, ktorá išla z kvalitných materiálov, perzského koberca, vonných tyčiniek a barberského kútika. Z Mind Rite cítiť niečo podobné. Je to práve tento vibe, ktorý chceš aby sa so značkou vždy niesol?

Áno, určite Aimé Leon Dore je jedna z najväčších značiek, značiek, ktoré ja mám najradšej, no okrem toho sú tam aj ďalšie značky, blogy, a tak. Je to dané aj tým, že všetky tieto značky sú založené na niečom veľmi podobnom, ako napr. Ralph Lauren, avšak sú celé v takom tom hip hopovom feelingu. Ak to mám ešte skonkrétniť, tak čo sa mi na nich páči je, že sú také celkom classy a zároveň vo svojej DNA majú silne zabudovaný hip hop a pouličnú kultúru. 

Sám sa snažím obliekať tak, aby bolo evidentné do akej kultúry patrím, no zároveň sa tomu pokúšam pridať zrelosť a kvalitu a dúfam, že aj vďaka tomu sa našej generácii podarí vysvetliť hodnotu hip hopu aj ľuďom, ktorí to podceňovali. To je to, čo Aimé Leon Dore, Noah alebo Awake – newyorské značky, majú. Celkovo New York je moje obľúbené mesto, ten feeling mám stále v hlave a stále si ho predstavujem. Ako sme chodili po New Yorku po uliciach, pili dobrú kávu, užívali momenty a kecali s tými ľuďmi. To je to, čo sa snažím nám, do nášho regiónu priniesť.

„A ja si práve myslím, že v komunite a v tom lifestyle treba byť k sebe v prvom rade úprimný a častokrát to znamená postaviť sa tvárou v tvár k vlastným pocitom, k svojmu názoru.” 

Spunkey

Covidová karanténa nás núti vracať sa k sebe, svojmu vnútru, osobnému či duchovnému rozvoju, rituálom… Zdá sa, že práve toto naznačuje názov značky, a preto ma zaujíma, či vznikol ešte pred covid obdobím alebo až po? 

Názov Mind Rite vznikol niekedy tesne pred karanténou, niekedy na začiatku roka, keď som si customizoval svoj klobúk Tonak na prvý Lockspot. Chcel som ho zospodu celý potagovať a napísať tam niečo. Vedel som že by to malo byť dvojslovné, už som to už predtým sketchoval do zošita a nejakým spôsobom som prišiel k tomu, že Mind Right. Rozmýšľal som, že aby to nebolo to Right, tak dám Rite ako „oslava“, ale ešte som nevedel úplne, že čo sa deje. Asi mesiac na to prišiel covid, všetky opatrenia, ostali sme doma a v priebehu prvých piatich dní som dal dokopy vlastne celú prvú kolekciu, čo sa týka myšlienok, pretože to tak akoby vyvrcholilo po tých rokoch, čo som to všetko držal v hlave, a teraz som mal čas a vytvoril som to. 

A to Mind Rite bolo spomedzi tých dvoch-troch slovných spojení, ktoré som mal v hlave, že okej, toto je práve to, čo momentálne chcem riešiť. Pretože ako hovoríš aj ty, uzavreli sme sa do seba a riešili veci, ktoré sme mali v hlave dlhodobo a ja som sa rozhodol lifestylovým spôsobom komunikovať tému. 

Snažil som sa otvoriť u nás túto tému, ktorá sa týka podľa mňa všetkých, avšak častokrát sa k nej ľudia nedostanú, pretože majú pocit že v hip hopovej komunite musia byť tvrdí a neviem akí… A ja si práve myslím, že v komunite a v tom lifestyle treba byť k sebe v prvom rade úprimný a častokrát to znamená postaviť sa tvárou v tvár k vlastným pocitom, k svojmu názoru. 

Momentálne robiť nové veci v kreatívnom priemysle nie je úplne krok zaručujúci finančnú istotu. Sprevádzali ťa obavy keď už si išiel s vecou von? 

Myslím si, že táto otázka je veľmi komplikovaná aj v prípade, že by nebola karanténa. V prípade malých značiek, špeciálne u nás, v našich zemepisných šírkach, je to ako keby tá finančná istota nebola zaručená nikdy. Ani keby som to spravil rok-dva predtým. Samozrejme, že som rozmýšľal nad tým, či to nedať von až keď sa „rozbehne svet“, avšak keď už to bol takmer rok a ja už som mal všetky tie veci doma a chcel som sa aj posunúť ďalej a robiť na ďalších veciach, tak som sa rozhodol, že s tým von pôjdem. 

Nespolieham sa na to, že by značka Mind Rite mala hneď zarábať, a napriek tomu, že mala perfektný štart (ďakujem všetkým, ktorí ju podporili) to stále nepokrylo tretinu tých nákladov, ktoré boli s tvorbou spojené. A keby nerobím vlastnoručne všetky dizajny, vizuály a videá, tak by to bolo aj v dvakrát väčšom mínuse. 🙂 

Avšak snažil som sa k tomu postaviť ako ku svojej tvorbe, ako k niečomu, čo ma viac identifikuje, čo o mne hovorí ako sa pozerám na módu, ako sa pozerám na kvalitu, na spracovanie a preto som sa rozhodol, že MR launchnem už vtedy. Naozaj ďakujem ľuďom, ktorí to podporili, lebo vďaka nim pracujem na ďalších veciach a verím, že to bude už iba lepšie. 

Je to už zopár rokov, čo ste s Romskim založili Droptops. Čo ťa viedlo odkloniť sa od thrifted obchodu k vlastnej tvorbe? 

Od Droptops som sa odklonil už približne dva-tri roky dozadu a nebolo to úplne preto, že by som chcel začať tvoriť niečo vlastné, keďže to nie je úplne konkurencia. Skôr som sa odpojil preto, lebo som cítil, že sa potrebujem venovať iným aktivitám, ktoré ma budú obohacovať viac na nejakej tvorcovskej báze. Ale prečo som začal vlastne tvoriť vlastnú tvorbu je kvôli tomu, že som sa vlastne celý čas od svojich 14-tich venoval pomáhaniu budovaniu identít rôznym umelcom, kamarátom… Cítil som, že som pomohol veľa ľuďom s rôznymi logami, merchami a v podstate som nadobudol skill ako to robiť. Stále mi však chýbal ten pocit tvorenia a to, že vyjadrujem sám seba. 

Pretože keď robíš pre niekoho iného, tak je tam mnoho kompromisov, pretože ten človek chce vyjadriť samého seba a veci, ktoré ja si myslím, že mali vyzerať inak, tak tí ľudia chceli mať po svojom. Tak som sa rozhodol, že je načase začať budovať niečo vlastné, kde sa nemusím obmedzovať a môžem to robiť naozaj tak, ako to cítim, v takej kvalite, akú by som chcel a je to vlastne celé na mne, ako sa rozhodnem to spracovať. 

Tak som sa rozhodol, že je načase začať budovať niečo vlastné, kde sa nemusím obmedzovať a môžem to robiť naozaj tak, ako to cítim, v takej kvalite, akú by som chcel a je to vlastne celé na mne, ako sa rozhodnem to spracovať. 

Spunkey

Vo fashion priemysle sa dáva čím ďalej, tým silnejší dôraz na udržateľnosť. Ako k tomu pristupuješ ty? 

Samozrejme udržateľnosť je extrémne dôležitá. V prvom rade som rozmýšľal, že by som vôbec ani nerobil textil. Mind Rite bol najprv koncept, že by som postoval len virtuálne oblečenie, že vlastne dizajny budem vydávať von, ale v skutočnosti sa tie veci ani nebudú vyrábať a ľudia si ich nebudú môcť kúpiť, ale bolo to také dosť abstraktné. Takže som sa nakoniec rozhodol, že samozrejme textil robiť budem spolu aj s inými vecami. Naše blanks majú najlepšie licencie udržateľnosti ako je GOTS a pod., a pracujeme na tom, aby sme Mind Rite šili na Slovensku.

Ale musím povedať, že do rovnakej miery je pre mňa dôležitý dizajn, nesnažím sa poľavovať len na základe toho, že čo je naj naj najudržateľnejšie, pretože častokrát sa úplne nestotožňujem s tými tvarmi, materiálmi, a tak sa snažím nájsť kompromis. Chcem, aby to pôsobilo naozaj kvalitne, aby ten textil bol ťažký, aby gramáž bola ťažká, aby to pôsobilo streetovo, ale zároveň aby to bolo v rámci možností čo najudržateľnejšie.

Tancuješ, fotíš, točíš, maľuješ, robíš oblečenie, grafiku… Je vzdelanie v marketingu to, čo ťa naučilo pohybovať sa vo všetkých týchto oblastiach a tak formovať tvoje umelecké ja?

Nemyslím si, že marketing je niečo, čo naučí umelca pohybovať sa v oblastiach umenia, a vôbec to nepomôže formovať umelecké ja, ale myslím si, že marketing naučí ľudí ako pristupovať k svojmu umeniu tak, že ho vedia prispôsobiť. Nájdu spôsob ako odkomunikujú to svoje umenie na komerčnej úrovni, na profesionálnej úrovni, ale čo sa týka samotného „umeleckého ja“, tak vlastne najviac ho vyformovalo to, že sa venujem viacerým oblastiam a v každej som našiel kúsok seba, nejakej svojej vízie, a to potom dopĺňa to „ja“ v každej z nich.

Spunkey počas fotenia prvej Mind Rite kolekcie © @tomasthurzo

Aké vízie máš pre Mind Rite do budúcnosti? 

Nemám úplne konkrétnu víziu ako má MR vyzerať. Viem však, že chcem, aby veci boli stále kvalitné a úprimné k tomu, ako si myslím, že majú vyzerať. Chcel by som preniesť kompletnú výrobu aj textil na Slovensko a mať vlastné strihy a vlastné tvary. Čo je otázka toho, kedy sa nám podarí vyrásť na takú značku, aby sme si to mohli dovoliť. 

Takisto by som chcel, aby sa rozrástol tím mimo Slovenska a obohatil sa o profesionálov z oblastí, o ktorých viem málo. Tiež chcem, aby sa aktivity Mind Rite rozrástli aj na živé happenings, parties a sessions. Pracujem taktiež na nejakých viac umeleckých výstupoch, zaujímavých spoluprácach a nových možnostiach pre MR. Takže Mind Rite bude v budúcnosti robiť všetko, čo ma baví, čo obohatí ľudí o hodnoty, ktoré vyznávame a dúfam, že vás budeme udržovať fresh and clean. 🙂


Spunkovi za rozhovor ďakujem a najbližšie sa dozvieme niečo o Tekstyl Vintage Store, ktorý má pod palcom Wahe.


Gabriela Scherfelová (Gabanna) – Facebook

Spunkey – Instagram

Mind Rite – Web, Instagram

Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese:

info@tanecnascena.sk