Článok prináša určitú optiku reflexie tanca v rámci battle vstupov československých streetových tanečníkov – Brajena, Dárie, T-boya a Anie. Úlohou respondentov bolo nezávisle od seba opísať svoj vstup a vstup ďalšieho tanečníka na základe videí. V samotnom výsledku reflexie sa spoja štyri perspektívy nazerania na tanec a rôznorodé vyjadrenia myšlienok a pocitov. Taktiež sa do verbálnej roviny pretavia prvé dojmy, očakávania, určité preferencie a to, aký esenciálny background si so sebou tanečníci nesú.

Opis signalizuje, že nechceme bojovať. Umožňuje koncentráciu na problém, neútočí na charakter. Opisom oznamujeme, čo vidíme alebo počujeme, držíme sa faktov súčasnej situácie. Samotnú zručnosť podávania opisu tanca vnímam ako dôležitú výbavu tanečníka pri komunikovaní spätnej väzby, pri učení tanca a taktiež môže opis výborne slúžiť ako nástroj pre sebareflexiu. V battli je to často o tom, že sa ukáže verdikt a my si vedieme iba svoj self-talk vo veľkom emočnom vypätí. Málokedy opäť zreflektujeme svoj vstup a skúsime sa o ňom porozprávať s ľuďmi popisnou formou, keď emócie utíchnu. 

Myslím si, že reflexia toho, ako veci vnímame a ako o nich premýšľame, s absenciou radikalizácie len na dobré a zlé, je kľúčovou cestou, ako nahliadať na tanec s rešpektom a ohľaduplnosťou na osobnosť tanečníkov. Práve toto môže byť ideálnou formou, akou podávať kritiku a rešpektovať individualitu každého z nás. Taktiež nás to môže posunúť v mentálnej sfére uvedomovania si, rozvíjania pozornosti, starostlivosti o potreby sebarealizácie a v rozširovaní tanečného slovníka.

Foto: Miloš Cháb

Metodika opisu svojho battlového vstupu a vstupu druhého tanečníka bola v znamení štvoriek:

  • 4 tanečníci z Česka a Slovenska: Brajen, Dária, T-boy a Anie
  • 4 battlové vstupy zo 4 battlov: Dance Floor Attack 2022, Tanečno Scéna battle 2021, Feel iTT 2021, Dogga Clan Release 2021
  • 4 reflexie svojho tanečného vstupu a vstupu ďalšieho tanečníka
  • 4 body v štruktúre reflexie: 1. Vidím…, 2. Cítim…, 3. Páči sa mi…, 4. + prídavok, ak chceli respondenti doplniť extra slová

Opis battlových vstupov Brajena, Dárie, T-boya a Anie

Brajen a jeho vstup na Dance Floor Attack 2022

Brajen píše o sebe:

1. Vidím tady, jak mi hip hop ovlivnil můj popping. Tvoří to další moji taneční osobnost, kdy mi hip hop do tance přidává tu špinavost, svobodu a trošku té surovosti. Zatímco popping mi drží techniku a kontrolu nad pohybem. Takovej pop hopovej vstup, haha.


2. Cítím ze svého tance klid a zároveň energii, chtíč vyhrát.


3. Líbí se mi, že mě ten track hezky navedl tou pop hopovou šťávou, kterou jsem už zmiňoval, haha.


4. Extra slová: Nejvíc mě na tom vstupu baví, jak mi pořád padají brýle a čepka, hahaha. Občas mě ta padající čepka i zavede jiným pohybovým směrem nebo přidá určitý charakter do vstupu, tak je aspoň dobrodrůžo. 🙂

Dária o Brajenovi:

1. Vidím pre mňa veľmi vyvážený battle vstup, pekné izolácie, dôraz na ostrosť a techniku „prevzdušnený“ časťami, kde dominuje groove. Technickejšie, štruktúrované časti (popping foundation, king tuts) sú prirodzene a nenútene rozbité groovami, upustením od štruktúry.

2. Cítim (vďaka tomuto rozbíjaniu) z prejavu slobodu, ale zároveň kontrolu nad tým, čo sa deje, nevznikol chaos, nič ma z toho flowu nevyrušilo. Odhliadnuc od toho, že ide o battle a tancuje sa popping, cítim nasadenie vyplývajúce už zo samotnej kvality pohybu a jeho rozsahu – tanec smeroval zväčša von, do priestoru, s pár momentami, kedy sa dianie obrátilo viac dovnútra a pohyb bol minimalistickejší.  

3. Páči sa mi krásne nacítenie/napojenie sa na hudbu na začiatku (cca prvých 13 sekúnd), pekne to udalo smer a vibe celému vstupu. Celkovo mám pocit, akoby v niektorých pasážach bola hudba úplne vyplnená pohybom, prepojenie hudba – tanec pre mňa kliklo. Páčilo sa mi zopár obzvlášť trefných hitov, footwork – 0:19-0:21, groove, práca s panvou a vibe – 00:50-00:55.

4. Extra slová: Ako som spomínala v úvode, vstup na mňa pôsobí veľmi vyvážene, štruktúra plus feeling prejav pekne ucelili. Solid! Bavilo ma skúmať to, vďaka Brajenovi za nové pocity a podnety!

Dária a jej battle vstup na Tanečno Scéna battle 2021

Dária píše o sebe:

1. Vidím battle vstup založený zväčša na foundation krokoch a pohyboch, prepájaných a ohýbaných obmenami tvarov, rytmiky, grooveu, sčasti aj orientácie v priestore. Celé to na mňa pôsobí skôr jednoliato ako členito, ale vidím aj zopár kontrastných miest, kde sa energia mení, napr. plynulosť vs. prerušenie (0:36 od flowu v cúvaní k zmene rytmiky, až zastaveniu) alebo oblosť vs. hranatosť (0:27 od kruhu rukou k náznaku wiggleovského 52 Tuts). 

2. Cítim výrazný posun, ktorý sa v tom čase udial za celkom krátke obdobie. Asi je normálne, že hodnotíme svoj prejav aj v kontexte s tým, aký bol predtým. V porovnaní so svojím tanečným „ja“ starším, než je to na videu, cítim zo svojho pohybu napríklad väčšiu čistotu, stabilitu v chodidlách, istejšie nášľapy cez špičky = viac sebaistoty, priamočiarosť, priezračnosť pohybu.

3. Páči sa mi flow na 0:16 až 0:20 (aj s Gorkyho zvukovou kulisou „ale ale ale“). Celkovo sa mi páči, že pôsobím relatívne pokojne, rozvážne. A páči sa mi tu aj muzikalita – beat so mnou zarezonoval (vďaka Miloš!), asi sa mi preto prihodilo zopár milých podprahových „vychytávok“, ktoré som si uvedomila až pri pozeraní videa.

4. Extra slová: Tento vstup a celý battle bol jeden z prelomových pre moje sebavedomie ako tanečníka. Myslím si, že je pre nás prirodzenejšie zameriavať sa na to, čo sa dá zlepšiť, než na to, čo už kvalitné je. Vďaka TS za akciu a Chilli za priestor na sebavýskum!

Brajen o Dárii:

1. Vidím na Dárii kontrolovaný a vyspělý pohyb, kde ví, co dělá. Dává do pohybu energii a skvělou techniku.

2. Cítím klid a kontrolu v celém projevu.

3. Líbí se mi její flow, jak si hraje s hudbou svým pohybem, chytá a protahuje zvuky, střídá energie a dotahuje ten pohyb. To mě moc baví.

4. Extra slová: Na závěr bych tenhle vstup popsal jako hip hop. Má to šťávu a je to svobodný.

T-boy a jeho battle vstup na Feel iTT 2021

T-boy píše o sebe:

1. Vidím, že som v tomto battli veľa riskoval a veril som, že to vyjde. Tým, že nie som hiphopový tanečník, je to vždy pre mňa výzva a pure freestyle. Vidím, že som bol odhodlaný ísť sebavedomo na akúkoľvek hudbu. Veril som si.

2. Cítim, že som išiel do toho battlu s chuťou vyhrať a nastavil som sa tak, že tam nie je percento neúspechu. Tak isto som cítil energiu z rapu a pesničky. Raperka je ostrá, nespochybňuje svoj flow a je 100 %. To vo mne vyvolalo túto „raw” energiu. Cítil som, ako ma ľudia podporujú, a v danom momente som vedel, že už keď urobím hocičo, tak sa im to bude páčiť. Cítim, že tanec mal taký istý charakter ako song.

3. Páči sa mi, ako som mixoval popping a hip hop, s tým, že to dávalo zmysel. Páči sa mi, ako som sa hral s hudbou, s frázovaním, a celý vstup mal hlavu a pätu.

Anie o T-boyovi:

1. Vidím tanec, který má attitude, jednotlivé pohyby mají různou energii a jsou prováděny s různou mírou intenzity. Vidím, že T-boy využívá celý prostor, přemisťuje se pomocí rotací, používá všechny směry a levely, tanec se mi jeví celkově plynulý a veliký. Zároveň ale pozoruju, že pohyb v určitých pasážích zvolní a procítí, čímž si počká na správný moment, kdy pohyb akcentovat a tím to „zabít“.


2. Cítím funk. Taky cítím klid, který střídají výbuchy energie vždy ve chvíli, kdy je v hudbě nějaký výraznější zvuk. Mám pocit, že jsem charakterem tance jakoby vtažena do děje.


3. Líbí se mi T-boyův groove a lehkost s jakou navazuje a provádí jednotlivé pohyby. Baví mě pozorovat jakoby ten příběh, to jakým způsobem ho T-boy prodává.

Anie a jej battle vstup na Dogga Clan Release 2021

Anie píše o sebe:

1. Vidím tanec s velikými pohyby, které jsou často vedeny rukama do všech stran. Tanec se mi zdá lineární a v tomto smyslu i více technický (skládačky, ruce plus nohy atd.), než organický, ale v některých pasážích, kde dostává prostor bounce, vidím, že je uvolněný a víc feelingový. Také dost využívám prostor, spíše ale jen dopředu a dozadu, popř. do boku, než přes levely a otočky.


2. Cítím z tance jakousi rozporuplnost, pohyby překypují energií, ale plyne z ní i chaos, který je vyvoláván prudkým přeskakováním z jednoho pohybu na druhý. Zároveň mám ale pocit, že právě to drží hlavní linii tance v celém vstupu – je přímý a svižný.

3. Líbí se mi právě ten fokus na ruce a to zaujetí do jednotlivých konceptů s nimi. (Vůbec jsem nepostřehla, OK. :D)

T-boy o Anie:

1. Vidím, ako sa hrá s konceptami. Zoberie jeden pohyb a rozvíja ho. Nepustí ho hneď v ďalšom momente, ale stále sa v tom drží a riskuje, čo z toho vyjde. Tak isto vidím, že má jasno v tom, čo robí. Všetko čo urobí dáva zmysel. Presne vidíš, čo ti chce pohybom ukázať a kam smerovať pozornosť.

2. Cítim, že sa nebojí a je pripravená ísť do „boja”. Na začiatku videa je vidieť, ako chalan práve skončil vstup a Anie sa hneď do toho pustila bez žiadneho čakania. Je sebavedomá.

3. Páči sa mi, ako sa hrá s hudbou. Frázovanie a akcenty. Pozerá sa na súpera a nespochybňuje to, čo robí. Jej performance je tak isto super a vie, že to, čo robí, baví ľudí.

4. Extra slová: Vedel by som si predstaviť viac groove v hornej časti tela (ale aj tak je to good) a čakal som silnejšie ukončenie sóla.

Foto: Dominika Balajtyová

Záver

Verím, že táto cesta kritiky a sebareflexie môže byť inšpiráciou, ako sa posúvať a zdieľať svoj názor v rámci komunity. Pred časom som si uvedomila, že veľakrát vnímam vo svojom okolí chválenie alebo komunikáciu nedostatkov v málo konkrétnej forme a iba vo všeobecnosti. Charakter všeobecných spätných väzieb (Ty si skvelý! Krásne! Dnes ti to nevyšlo!) spôsobujú v procese závislosť na hodnotení od autority a taktiež snahu o uspokojenie potrieb iných s tým, že vlastne nerozumieme, čo konkrétne pre to robiť.

Podľa mňa je pre nás tanečníkov dôležité rozumieť objektívnym kritériám a porovnávať sa s nimi, naučiť sa sebahodnoteniu, uvedomovať si individuálnu cestu, čo je však veľmi náročné uskutočniť cez dvojslovné frázy, ktoré kategorizujú označenie dobra či nedostatku. Preto vyzývam nás, tanečníkov, rešpektovať svoj vlastný proces a proces ostaných v komunikačnom kanáli, na parkete aj v živote. Skúsme sa vcítiť do druhého, do toho, čo by mu naozaj pomohlo, ale myslime pri tom aj na formu, akou to podávame. 


Katarína Čillíková (Chilli) – Instagram

Brajen – Instagram

Dária – Instagram

Anie – Instagram

T-boy – Instagram

Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese:

info@tanecnascena.sk