Footwork – týmto pojmom sa označuje žáner hudby (footwork music) ale taktiež pouličný tanec (chicago footwork). Obe kultúry majú korene v Chicagu v 80. rokoch, kedy sa začal meniť zvuk klasického hudobného štýlu house na ghetto house, z ktorého zrýchlením tempa vzniká juke niekedy nazývaný aj footwork music. Medzi juke a footwork music nie je výrazný rozdiel. Hlavným dôvodom rozdielneho pomenovania je, že pojem footwork music sa používa hlavne v komunite tanečníkov a DJ´s venujúcich sa tanečnému štýlu chicago footwork. Juke je všeobecnejší názov pre tento hudobný štýl. Juke-ové respektíve footwork-ové skladby sú zložené so samplov (vystrihnuté časti) s rôznych skladieb, doplnené rýchlymi beatmi (okolo 160 BPM – úderov za minútu). Keďže Chicago je kolískou house music, juke a následne footwork je len nezastaviteľnou evolúciou hudobného napredovania. DJ R.P.Boo, bývalý tanečník, sa považuje za pioniera, ktorý jemnou zmenou vo zvuku a zrýchlením skladieb začal éru footworku ako hudobného žánru. R.P. Boo túto evolúciu opísal vetou: „ Mnoho ľudí si myslí, že house sa stratil v undergrounde. A pritom je stále tu. Ja som to, čo sa stalo s house-ovou hudbou.“ (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Chicago footwork ako tanečný štýl sa prispôsobil novovznikajúcej hudbe a preto sa dá veľmi jednoducho opísať ako extrémne rýchla práca nôh. Všetko sa to dialo na ulici mimo komerčných klubov a médií. Partie mladých tínedžerov vymýšľali nové zvuky, spôsoby rytmických spracovaní a pohybových variácií. Footwork ako tanec sa vyformoval a formuje hlavne tanečnými battles a pravidelnými tanečnými seansami v uliciach Chicaga. Partie tanečníkov sa stretávajú a tancujú do setov DJ´s, ktorí sa snažia prichádzať s novými zvukmi, ktoré následne motivujú tanečníkov k novým pohybom. Takýmto spôsobom sa celá scéna vyvíja a posúva ďalej. Svojou ohromujúcou rýchlosťou a náročnosťou sa stal footwork zaujímavý aj pre komerčné médiá, prostredníctvom ktorých expanduje do sveta. Chicago footwork sa výraznejšie zviditeľnil vo videoklipe Missy Eliott k skladbe „Loose Control“. Tu sa ukazuje ako veľmi zaujímavý pre oko diváka a tak sa následne tanečníci objavili aj na mnohých vystúpeniach. Hovorí sa, že Missy otvorila footwork-erom dvere do komerčného sveta. Chicago footwork zažiaril napríklad aj v klipe Dude ‘n Nem‘ – Watch My Feet  alebo v krátkej scéne vo filme Manglehorn s Al Pacinom. Výrazný úspech zažil aj v americkej tanečnej show America´s best dance crew: https://www.youtube.com/watch?v=zMMyjBoHvME Na základe medializácie sa dostávajú informácie do celého sveta. Na jednej strane je to výborné, lebo sa dozvedáme o existencii vzdialených subkultúr a môžeme rozvíjať a obohacovať svoje pohybové slovníky o nové prvky a informácie. Na druhej strane to môže uškodiť samotnej subkultúre, lebo médiám nejde o šírenie pravdivých informácií a často znásilnia subkultúru do absurdných polôh (ako sa to napríklad stalo s hip hopom). Preto musí byť našou iniciatívou zaujímať sa o históriu a pravdivosť informácií, ktoré sa nám dostávajú, aby sme mohli ďalej šíriť kultúru s jej pravou tvárou. Ani nám by sa asi nepáčilo, keby Američania učili vo svojich tanečných štúdiách gemerské ľudovky o ktorých by tvrdili, že sú z Mexika a tancujú sa v plavkách (toto je len príklad). Preto ak berieme kultúru, ktorá nám nepatrí, mali by sme sa k nej správať s úctou a rešpektom a nemyslieť hneď na to, koľko zarobíme na lekciách, na ktorých odučíme horúcu novinku spoza veľkej mláky. V našich končinách preslávil chicago footwork hlavne King Charles, ktorý učil základy tohoto tanca na českom Street Dance Kempe 2014 a predstavil ho tanečnej verejnosti. Ja osobne som sa dostal prvýkrát do kontaktu s footwork-om prostredníctvom Braňa “Branu One” Bašistu, ktorý po návrate z Los Angeles v roku 2013 prišiel s novými pohybmi, ktoré som nikdy pred tým nevidel. Braňo spolu so Sanchezom z Čiech boli prví, ktorých registrujem, ktorí priniesli informácie o footwork-u k nám. Dokonca sa im podarilo v LA  natočiť s King Charlesom aj video. Hoci je medzi tanečníkmi u nás King Charles najznámejším footwork-erom, existuje aj mnoho iných, ktorí tento štýl preslávili a sú vo svete nemenej známi. King Charles je napríklad členom jedného z najznámejších zoskupení s názvom Footworkingz. Táto skupina je považovaná za spojenie top tanečníkov chicago footwork-u založená v roku 2007. Ďalšia z najznámejších crew má názov The Era, ktorá participuje na množstve hudobných klipov, dokumentov a zastupuje pôvodnú footwork crew z ulice. King Charles je navyše šíriteľom zaujímavej myšlienky. Počas svojich ciest po celom svete hľadá milovníkov footworku, ktorí majú dostatočné „know how“ a spája ich pod jedno meno – Creation Global. Toto zoskupenie funguje ako medzinárodná značka a záruka tých správnych informácií o footworku. Dôležitou časťou chicagskej kultúry sú DJ’s. Najznámejší z tejto komunity sú jednoznačne RP Boo, DJ Spinn, DJ Earl, DJ Rashad, ktorý už bohužiaľ nie je medzi nami a ďalší. Mnohí z nich boli alebo stále sú tanečníkmi, preto majú pre tvorbu a miešanie hudby špeciálny cit.    Ľudia so spoločnými záujmami často tvoria celky, ktoré spoja pod jeden názov. Footwork komunita DJ´s, tanečníkov a iných participantov sa spojila názvom Teklife. Pod týmto meno nájdeme milovníkov stošesdesiatkového bpm, ktorých združuje vášeň k tejto kultúre. Súčasne Teklife funguje ako značka a vydavateľstvo, ktoré zastrešuje mnohých DJ´s a producentov. V tomto článku som sa pokúsil spracovať zopár základných informácií o kultúre z Chicaga, ktoré môžu potenciálnym záujemcom pomôcť ako odrazový mostík k získavaniu ďalších vedomostí. V prípade, že ste v článku našli nepresné informácie alebo sa budete chcieť na niečo spýtať, budem rád za Vašu spätnú väzbu, doplnenie vedomostí a záujem. Za spätnú väzbu budem vďačný vlastne za každých okolností 😉
Miroslav Janík (Otec Mirec) – Instagram Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: info@tanecnascena.sk