Podľa mňa je slovenský región dosť neprajný na vytváranie priestoru pre umelecké formy. Asi nemáme v náture venovať prehnane veľkú pozornosť tvoreniu – umeniu. Zároveň tí, ktorí prerozdeľujú chechtáky asi nepovažujú umenie za natoľko podstatnú vec, aby do toho investovali za gambáčik z rozpočtu. Toto je klíma, v ktorej tvorivé teleso – umelec často stráca pocit, že má priestor na sebaprezentáciu a sebarealizáciu a tým pádom stráca motiváciu. Hoci sa to zdá neuveriteľné, vo svete existujú krajiny, kde je umenie práca, ktorou sa dá živiť. U nás je to vo veľmi malom merítku. Teraz však nejdem fňukať nad tým, čo tu nie je. Tento obšírny úvod je len príprava pôdy k vyzdvihnutiu ľudí, ktorí napriek nepriaznivým podmienkam obetujú svoj čas, peniaze a súkromný život, aby vytvorili priestor pre umelcov a dali im možnosť ukázať, že majú čo ukázať ! Organizátori – ľudia, ktorých je stále menej, robia prácu, ktorá je stále ťažšia a obetujú svoj životný priestor v prospech ostatných. Za to im veľká vďaka. V tomto článku ide ešte o niečo iné ako o vyzdvihnutie organizátorov, ktorí skáču do vôd nevyspytateľna. Súčasne má ambíciu inšpirovať a šíriť informácie a vedomosti, ktoré budúce generácie organizátorov môžu veľmi efektívne využiť. Preto som oslovil zopár ostrieľaných odborníkov, ktorí sa so mnou podelili o skúsenosti, ktoré si museli vyskúšať a zažiť sami na sebe. Vy nemusíte, lebo ak budete pokračovať v čítaní, všetko sa dozviete. Tak otvorte srdcia, oči a možnosti! Každý na to má. Aj organizátor je „len“ človek ako vy. Tak sa neondejte a nebojte sa vyskúšať nepoznané. Najlepšia škola sú skúsenosti!
Na začiatku celého procesu je dôležité položiť si otázku: „Prečo chcem zorganizovať nejaké podujatie?“. Ak si na to dokážete presvedčivo odpovedať rýchlosťou štyri odpovede za sekundu, evidentne v tom máte jasno. Dôvody môžu byť rôzne a preto nehľadajte odpovede u iných. Musíte to vedieť sami. Napriek tomu Vám poskytnem možnosť nahliadnuť do hláv ostrieľaných organizátorov, ktorí začali s vytváraním podujatí s týchto dôvodov:
- Z lásky
- Priniesť svet na Slovensko, to bol asi hlavný dôvod a zároveň to bola súčasť nášho portfólia popri oblečení dovážanom z USA – Biggest & Baddest
- Chceli sme spraviť niečo zásadné pre breakovú komunitu a Hip Hop na Slovensku, zviditeľniť našu krajinu na mape sveta
- Tanečné akcie – z dôvodu, že v tej dobe (cca 2007), ich bolo veľmi málo pre streetových tanečníkov a boli sme “nahecovaní” z tanečných amerických filmov. A hlavne preto, aby sa komunita stretla a mohla ukázať, kto a ako sa niekam tanečne posunul. Ostatné akcie – vždy hovorím, že keď sa chcem dobre zabaviť, tak si musím zorganizovať vlastnú akciu. Rôzne typy akcií organizujem od strednej školy
- Protože jako tanečník bych se neuživil a chtě jsem pracovat v oblasti, kterou miluju
- Z jedné strany vím, že jsem organizačně schopná a z druhé jsem tu chtěla akce, které zatím nikdo jiný neorganizoval:)
- Chtěl jsem a stále chci studentům, lidem, tanečníkům přiblížit hip hop kulturu jako takovou. Umožnit jim být spolu, vzdělávat se, bavit se
- Protože sem chtěl něco zlepšit na těch akcích/soutěžích, které tady byli
- Čas
- Jednoznačne čas a určite do veľkej miery aj osobný život. Práve preto si treba nájsť podobnú priateľku ako vy, aby tomu rozumela :). Určite je za tým aj veľa stresu, ale aj ťa to veľa naučí, ako jednať s ľuďmi atď
- Čas, osobný život, peniaze, spánok, zdravie, ale výsledok stojí zato, haha
- Asi iba voľný čas a hlavne trošku človek ošedivie, ale to bolo pri začiatkoch. Dnes sa snažím organizovať akcie tak, aby bolo čo najmenej stresu a starostí – čo ak neprídu ľudia, diváci, tanečníci
- Zdraví:)) Stres, velké finanční riziko a zodpovědnost vůči velkému počtu lidí, na kterých mi záleží
- Nikdy jsem to tak nebrala že by mi to bralo. Svůj čas investuju do tance už 17 let a vždycky jsem byla ráda za vydařené akce (i ty nevydařené). Někdy je to velký stres, ale záleží, jak si člověk nechá problémy zalézt pod kůži
- Čas, ale rád ho investuju
- Volný čas, občas peníze, nervy
- Hlavne ČAS a sem tam nervy
- Radosť pozvať ľudí, ktorých obdivujem a veľa sa tým od nich naučím a inšpirujem. Baví má oceniť tých najlepších krásnymi HODNOTÝMI cenami, mám radosť zo spolupráce s partnermi, baví ma komunikácia s ľuďmi, ich pohostenie, oslava, párty, posunutie latky, posunutie scény a levelu
- Konkrétne organizovanie Outbreak Europe prináša asi najlepší pocit, aký som doteraz zažil. Mať ľudí z celého sveta v našom rodnom meste, kde sme vyrastali. A títo ľudia, ktorých stretávame po celom svete, postupne spoznávajú aj našu rodinu, to je asi ten najlepší pocit
- Veľkú energiu a inšpiráciu prichádzajúcu z celého sveta, možnosť cestovať, množstvo získať know how, kontakty, skúsenosti. Žiť tým, čo ma baví a napĺňa
- Veľa laikov, ktorí nikdy nič neorganizovali, tak si myslia, že tieto akcie robíme preto, lebo na nich zarábame. Opak je pravdou a to vie každý. Mne prináša asi dajme tomu dobrý pocit a zadosťučinenie pre rozvoj komunity. A tak pri otázke „čo si spravil pre slovenský hiphop alebo tanec“ môžem hrdo odpovedať, že dosť 🙂
- Velké množství pozitivních emocí, které na mě tanečnícíi přenáší …
- Dělat něco pro naší komunitu kromě stresu 😀
- Párty, zábavu, spojení skupin a lidí, kterí dokážou vytvřoit něco výjmečného
- Radost ze spokojenosti lidí, hudby, kultúry a dobře vykonané práce
- Radost z progresu, hlavne všech tanečníku, ale i z organizačního hlediska, protože vždycky to jde udělat ješte líp
- Všetko riešim na osobnej báze. Oslovujem priateľov a ich priateľov, bývalých ale aj súčasných partnerov. Pre event Woman Power je radosť zháňať partnerov, keďže viem čo žena potrebuje a čo ju poteší
- Zásadná otázka je, čo by mohlo byť pre toho daného sponzora prínosné čo sa týka našej akcie. Musíme sa vžiť do kože sponzora a zistiť, čo mu vlastne vieme ponúknuť a potom sa na to zamerať. To sponzorom odprezentovať čo najpresvedčivejším spôsobom. Oslovujeme rôzne odvetvia od alka (afterpárty), nealka, jedla, banky, operátorov, médií až po automobilky. Skrátka aby sa to nebilo, aby mal každý partner exkluzivitu v tom svojom obore
- Hľadám benefity pre obidve strany. A keď ich nájdem, tak zháňam možnosti ako sa stretnúť s takýmto subjektom. Pred stretnutím sa snažím zistiť čo najviac o oslovenom subjekte a vžiť sa do role potenciálneho partnera. Predstavujem si ako a čo by mal ponúknuť organizátor akcie The Legits Blast, aby ma zaujal a bol som s ním ochotný nadviazať spoluprácu
- Na začiatku som oslovoval rôzne firmy, ktoré som poznal. Snažil som sa hľadať stabilného partnera, no bolo to ťažké, keďže finančne nechce nikto podporiť, skôr vecne ako napríklad ceny. Teraz sa o akcii snažím rozmýšľať tak, aby sa nákladovo stlačila na čo najmenšiu čiastku (vhodné priestory, zvuk, atď). A snažím sa z akcie spraviť skôr milé stretnutie a nie podujatie s laserami a výbuchmi. A myslím si, že hlavným sponzorom na SVK je vždy hlavný organizátor
- Mám stálé partnery, kteří mě věří a kterým mé akce přináší efekt a zvyšuje to pozitivně povědomí o jejich značce. Stát, kraj, město. Celoroční spolupráce na více projektech
- Záleží od velikosti akce, většinou dělám akce bez sponzorů a taky bez výdělku většího, jelikož jde o místní akce. U větších akcí nezáleží tak moc na mě. Jinak se vždy snažím mít kvalitní zázemí (porotu, dj’s, prostory atd)
- Originalita a vnitřní sobeckost. Dělám to hlavne podle svých přesvědčení a inspiraci. Dávam dohromady atmosféru a chuť, kterou chci po sobě zanechat. Oslovuju lidi, o kterých si myslím, že přemýšlí jako já. Nejde mi o kvantitu , ale o kvalitu a stopu, kterou zanechám
- Je velmi těžké sehnat nějakého partnera na akci, která se týká tance, kultury streetdance apod. Potenciál v tom vidí pouze menší firmy, které se rády zapojují “pouze” materiálně. Sehnat finance je velice těžké a pokud se podaří, tak velmi ojediněle
- Těžko 🙂 Finance se dnes shání mega těžko, takže sme většinou rádi i za nejakej barter nebo věcný ceny
- Hlavne to urobiť:) Veľa “organizátorov” sa rado sťažuje, kritizuje, ale nikdy nič nezorganizuje. Rada by som preto bola hosťom toho “jeho” eventu a cítila sa dobre. Treba mať hlavne rád ľudí a to čo robíš. Toto sa nedá oklamať:) Inak klasička Fb eventy, sem tam boost, videá, fotky, posty, média, zdieľanie či osobná komunikácia, aj keď už nie je úplne v móde:)
- Jednoznačne najlepší marketing je “word of mouth” a teda keď už máš za sebou prvý ročník a ľudia, ktorí tam boli, všade šíria aká je tvoja akcia super. Toto bolo aj pre Outbreak to najlepšie promo. Ďalej nám veľmi pomohli videá a zachytenie tej atmosféry, ktorú môžu ľudia zažiť. A samozrejme internet a hlavne Facebook/ Instagram – ak nie si na internete a nehecuješ to, tak nemáš veľké šance. Lebo v dnešnej dobe je strašne veľa akcií a musíš sa nejako pripomenúť. Ale základom je spraviť akciu, ktorá je real. Ľudia cítia energiu, súdržnosť, lásku a hlavne párty vibe. Lebo všetko je to aj tak o zábave! A ak sa na akcii nebavíš, asi to ďalej neodporučíš. Pre nás a Outbreak Europe je najdôležitejší party vibe. Nie battles, nie koncerty ale party vibe. A vždy to budem hovoriť. To je základ Outbreaku
- Najviac funguje, keď lídri v danej komunite, čo majú rešpekt, fanúšikov a sú idolmi pre mnohých, šíria dobré slovo, píšu blogy, zdieľajú to na facebooku a instagrame
- Najlepšie promo je ľudovo povedané z “úst do úst” a potom sociálne siete. Je to ťažká otázka veru, keďže tanečníci sú veľmi špecifická sorta ľudí. Lebo aj keby ste robili event priamo u nich v obývačke, tak sa môže stať, že na neho neprídu. Asi najlepšie funguje promo na iných tanečných akciách, aj keď sme zistili, že mnohí si dátumy nepozerajú, nezapisujú a pletú
- První ročník je vždy těžký – funguje čistě na individuálním přístupu. V dalších ročnících je potřeba připravit kvalitní materiál z akce. Originalita projektu. Doporučuji mít na akci pozvané kvalitní známe tanečníky, porotu(v případě soutěže) a Dje a MC …
- V dnešní době podle mě nejvíc funguje osobní oslovení cílové skupiny, nabídka kvalitní akce (porota, dj’s, ceny) a dnes už i oblíbená pozvání battle hostů, s čímž ne vždy souhlasím kladně ( u nás v ČR to nemá takový vliv, ale na mezinárodni úrovni to tak dělá z battle tanečníků ‘hvězdy’ ještě dřív, než zatančí a jejich přístup k pozvání na akce je pak zcela jiný)
- Lidskost a dobře odvedená práce. Nejlepší reklama je propaganda z úst do úst a ta přichází, když se návštěvníci mají k čemu vnitřne připoutat( něco výjmečného, originálniho a opravdového)
- Měl by si eventu věřit, dýchat s ním, žít s ním, být jím…lidé to ucítí ze všech sociálních sítí..ucítí to z něj
- Snažit se udělat maximum pro tanečníky v rámci možností. Prostor, porota,dj, ceny,…
Verím, že všetky tieto múdra a skúsenosti, ktoré my pri spovedi boli poskytnuté, vyjdú na osoh. Ale je toho viac. Zdvíham výstražný ukazováčik, aby ste sa nepopálili napríklad pri nasledovných nástrahách:
- Rozhodujúci je dátum – načasovanie, tiež koncepcia a porota a dj za ktorým ľudia idú. Či to nie sú nástrahy? Nástrahy sú všade! Ja ich volám výzvy
- Úplne asi tie najväčšie nástrahy sú zlé počasie ak je event vonku a nebodaj ti môže niekto zomrieť či už kvôli vetru alebo bleskom (príklad Pohoda). Na toto si extrémne dávame pozor. Nástrah je veľa – manager priestoru, ktorý nemusí v deň eventu otvoriť dvere, zlá zvuková aparatúra, zlý DJ, zlá podlaha, zlý moderátor, zlá porota, dlhé čakanie na vstupe, nespoľahlivý organizačný tím, zlá elektrika na mieste konania, osvetlenie, neochotný zvukár. Je toho veľa :D. Veľa vecí môže pokaziť dojem návštevníkov. Napríklad aj fajčenie v priestoroch eventu. To môže úplne pokaziť celý dojem. Úplná maličkosť. Bohužiaľ treba dávať na všetko bacha
- Zdravie a bezpečnosť návštevníkov, to je niečo, čo musí mať každý organizátor ako prioritu. Taktiež je dôležité myslieť na financovanie, plánovanie, dobrý marketing, dramaturgiu, produkciu, časový management a skvelý tím
- Ak sa bavíme o tanečnej akcii tak: ZLÝ ZVUK, zlé podmienky pre hudbu, zlé podmienky pre tanečníkov (zlý parket, žiadny priestor na prezlečenie, voda). Teda nie sú to nástrahy, ale skôr najčastejšie chyby, ktoré sa vyskytujú pri mladých, nových organizátoroch, ale aj starých. Hudba je základ, organizátori vyhodia veľké peniaze za promo, bannery, výzdobu ale na akcii sú poddimenzované reproduktory, alebo žiadny priestor pre DJa – to je naozaj zlé. Preto vždy odporúčam poradiť sa s nejakým známym, čo má skúsenosti. Ďalšia nástraha je, spoliehať sa na to, že akciu zaplatia ľudia zo vstupného. Čo sa týka účinkujúcich, dobrý organizátor ich vyplatí ešte pred akciou, resp. sa s nimi dohodne kedy bude honorár zaplatený. Peniaze pre účinkujúcich musí mať nachystané vopred, resp. pripravenú záchrannú variantu. Čo sa týka návštevníkov, nesmie sa nikdy spoliehať na čísla, čo sú na evente na facebooku. Žiaľ sa nesmie spoliehať ani na sľub typu: “Jasné, že prídem a beriem aj svojich 20 deciek.” U nás to nefunguje.
- Člověk musí nastavit velikost akce a náklady dopředu a nikdy přesně neví kolik lidí přijde a či mu akci pokryjí. Ideální je mít náklady pokryté už před akcí, před takovými organizátory smekám:))
- Finance a nedostatečná průhlednost počtu zůčastněných. Proto bych ráda, kdyby se tanečníci naučili mít respekt k organizátorům a například se registrovali s předstihem, nejen např den předem nebo ten den, jak je dnes oblibou. Organizátor pak má zajíce v pytli a neví zda akci dělat i za cenu finančního propadáku nebo věřit, že se nakonec tanečníci dohlásí
- Nesmyslný hlad po velikosti
- Neznalost, nespolupráce s ostatními organizátory, neznalost scény a pod
- Finance, spolehlivost
- Robte čo viete a robte to naplno a zo srdca, ale hlavne o tom moc nepolemizujte a urobte to:) teším sa na Váš event
- Z rozpočtového hľadiska – netreba to finančne prestreliť na začiatku. Buďte realisti, nečakajte že Vám na prvú akciu dôjde 500 platiacich ľudí. Odhad platiacich divákov musí byť veľmi konzervatívny. Poznáme to z vlastných skúseností, keď sme pozvali top svetový line up na prvý Outbreak a automaticky sme čakali milión ľudí. Potom sme finančne zahučali. Na druhej strane nás to naučilo, že možno je dobré sa najprv trocha popáliť. Druhá vec – ak nie ste detailisti a neviete obetovať dajme tomu 2 dni bez spánku, tak organizovanie eventov nie je pre Vás. A najhlavnejšia vec, robte akciu srdcom, koľko srdca do toho dáte, toľko sa vám vráti. After all it’s all about passion.
- Na akcii začnite makať aspoň rok dopredu. Robte na nej intenzívne, s láskou, doťahujte detaily a snažte sa využiť všetky dostupné zdroje pomoci, pretože bez pomoci ostatných je veľmi ťažké robiť veľké veci. Nemajte veľké oči, keď robíte prvý ročník
- Hlavne sa nebojte ísť do toho a vždy si dobre zrátajte pre a proti. A vždy dávajte pozor na dobrý zvuk a priestor na akciu. A hlavne veľa energie do toho, pretože ako si môžete všimnúť, keď akcie neorganizujú “starší 30nici” tak tanečné akcie nie sú…
- 1/ Vášeň 2/Vášeň 3/ Drill – pracovní nasazení. Nevzdát to do 3 let. Nikdo není hned úspěšný. Já jsem první 3 roky světový Street dance kemp dělal s kamarádem se ztrátou a čtvrtý zadarmo. Učil jsem se z vlastních chyb, přede mnou nikdo podobný projekt nedělal:) Všechny chyby si psát. I expert ve svém oboru je úspěšnější než ostatní, prtože stále na sobě pracuje a učí se ze svých chyb. Na posledním třináctém ročníku SDK jsem měl na konci napsané asi 100 věcí, co můžu ještě zlepšit a udělat se svým tímem jinak:)) A ještě důležitá věc: vždy je potřeba mít kolem sebe kvalitní lidi – kvalitní team, který má taky vášeň a drill. Dřív sem to na lidi hodně přenášel, čím jsem ale starší, tím je to horší:)))) Když má člověk v sobě vášeň, pracuje i 20 hodin denně 10 dní v kuse a ani si to pořádně neuvědomuje. Pak třeba prodělá, padne na kolena…ale jede dál, protože to, co dělá miluje
- Dělejte to od srdce pro lidi, ne pro peníze, to se cení a vždycky nabízejte kvalitu 🙂
- Veř sám v sebe a buď úpřimný
- Nebojte se, zkoušejte, ale respektujte a pozorujte. Buďte originální a co možná nejvíce pokorní
- Dont tell me, show me. A good luck 🙂
Miroslav Janík (Otec Mirec) – Instagram Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: info@tanecnascena.sk