Denisu Mrvovú alias Mzungu poznám už nejaký piatok. Je to niekoľko tuctov piatkov. Registrujem jej tanečnú kariéru ako zdĺhavý proces varenia sviečkovej (už deň pred varením sa nakladá mäsko do horčice). Denda skúšala kadečo, bola kadekde, no posledné roky evidujem jej „Started from the bottom now he here“ príbeh. Pred pár rokmi naďabila na afro-kultúru, ktorá jej, dá sa povedať, zmenila život aj friendlist na Facebooku.
Na YouTube má cez 3000 odberateľov, ale čo je to najpodstatnejšie – našla štýl, ktorý jej chutí a v ktorom je dobrá a krok za krokom to ťahá vyššie a vyššie. A ja sa z nej hrozne teším a fandím jej. Ale ako sa to celé stalo? Kto je Mzungu? Prečo má viac fanúšikov ako Otec Mirec? To všetko sa dozviete v stručnej výpovedi nižšie, ktorú som spáchal, aby som sa dozvedel, kde je pravda ukrytá.
A nezabudnite: „držte sa svojich snov a všetko dokážete!!“ !!
1. Predstav sa nám. Kto si? Ako dlho tancuješ? Čo všetko si tancovala a čo tancuješ dnes?
Dobrodruh zamilovaný do afrického popu. Zakladateľka D’AFROGANG, lektorka, organizátorka, členka mondance.sk (tam sa vždy smejeme, že sme vlastne všetko od performera cez stylistu po kameramana), študentka marketingovej komunikácie. S tancom som začala už v škôlke ale s takým naozajstným asi až v 11-tich u Laciho v SDA, kde sa tancoval najmä hiphop, house, lockin, atď. Po tejto ére som sa motkala aj s dancehallom, waackingom, trošku aj s kubánskou salsou. Nikdy som ale necítila to, čo cítim pri africkom pope (pop chápme ako modernú hudbu).
Takže čo tancujem dnes:
2. Skús opísať, čo pre teba Afro znamená (prečo ťa to baví? Aké sú tvoje ambície?)
3. Patrí móda (masky a pod), ktorú vidieť pri vašich vystúpeniach, k afro kultúre alebo je to tvoj výmysel?
Masky patria k štýlu AfroNewstyle, ktorý je trendovým tanečným štýlom pochádzajúcim z Paríža. Tento štýl je ešte v plienkach, niektorí ho ani nepovažujú za štýl. Mixuje frankofónne tance (ndombolo, coupédécalé) s hiphopom, poppinom a bársčím.
V Paríži sme sa raz s babami z D’AFROGANG ocitli v kultúrnom dome, ktorý bol plný mladých tanečníkov. V to poobedie vystúpilo vyše 10 parížskych tanečných afro crews. Celú show zakončili Vipajiz (ktorí boli v maskách). Dávali bomby.
Video z eventu:
4. Chápe európska mentalita Afro kultúru – chcú to ľudia spoznávať alebo to berú iba ako niečo nepoznané a preto zaujímavé? Má afro v Európe veľké zastúpenie?
Niektorí sú zvedaví, vyskúšajú a zapáči sa im, niektorí vyskúšajú a možno nepochopia pohyb, možno im príde neprirodzený, tak sa vzdajú a niektorí skúšajú až kým si ten pohyb neosvoja (môj prípad). Ale myslím, že takto je to aj s inými tanečnými štýlmi.
V Európe máme slušné zastúpenie kvôli kolonizáciam. Tanečne by som ich vedela rozdeliť na 3 typy – každý má iný jazyk, hudbu aj tanec. V Portugalsku je napríklad veľa Angolčanov, Kapverdčanov, ktorí produkujú a tancujú kuduro, afrohouse – napríklad crew OS DESBLOQUEADOS z Lisabonu:
https://www.youtube.com/watch?v=id6z3787xbY
.Vo frankofónnych krajinách zase fičia štýly ndombolo, coupé décalé a ich rôzne formy – skupina BANA C4.
V Anglicku je Ghana, Nigéria – azonto, afrobeats – FUSE ODG, MR EAZI.
5. Slovo na záver:
Len toľko, že sa teším, že idea novej Afriky rastie a šíri sa pomedzi verejnosť. Spomeniem nejaké kolaborácie afrických artistov s tými, ktorých asi všetci poznáte (Chris Brown, Ed Sheeran, Drake)
Napríklad na Drakeovom One Dance spolupracoval Wizkid – známy interpret z Nigérie
Ďalšia spolupráca Wizkid a Drake
WizKid – African Bad Gyal feat Chris Brown
Fuse ODG ft. Ed Sheeran & Mugeez – Boa Me (Ed Sheeran zavítal do Ghany, naspieval 2 pesničky v lokálnom jazyku Twi)
A ak by vám nebolo dosť, tu je super článok o mladých ambicióznych interpretoch západnej Afriky „future sound of Africa“
https://i-d.vice.com/en_us/article/43qaqd/the-future-sound-of-africa
Miroslav Janík (Otec Mirec) – Instagram
Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: