Denisu Mrvovú alias Mzungu poznám už nejaký piatok. Je to niekoľko tuctov piatkov. Registrujem jej tanečnú kariéru ako zdĺhavý proces varenia sviečkovej (už deň pred varením sa nakladá mäsko do horčice). Denda skúšala kadečo, bola kadekde, no posledné roky evidujem jej „Started from the bottom now he here“ príbeh. Pred pár rokmi naďabila na afro-kultúru, ktorá jej, dá sa povedať, zmenila život aj friendlist na Facebooku.
Na YouTube má cez 3000 odberateľov, ale čo je to najpodstatnejšie – našla štýl, ktorý jej chutí a v ktorom je dobrá a krok za krokom to ťahá vyššie a vyššie. A ja sa z nej hrozne teším a fandím jej. Ale ako sa to celé stalo? Kto je Mzungu? Prečo má viac fanúšikov ako Otec Mirec? To všetko sa dozviete v stručnej výpovedi nižšie, ktorú som spáchal, aby som sa dozvedel, kde je pravda ukrytá.

A nezabudnite: „držte sa svojich snov a všetko dokážete!!“ !!

 

1. Predstav sa nám. Kto si? Ako dlho tancuješ? Čo všetko si tancovala a čo tancuješ dnes?

Dobrodruh zamilovaný do afrického popu. Zakladateľka D’AFROGANG, lektorka, organizátorka, členka mondance.sk (tam sa vždy smejeme, že sme vlastne všetko od performera cez stylistu po kameramana), študentka marketingovej komunikácie. S tancom som začala už v škôlke ale s takým naozajstným asi až v 11-tich u Laciho v SDA, kde sa tancoval najmä hiphop, house, lockin, atď. Po tejto ére som sa motkala aj s dancehallom, waackingom, trošku aj s kubánskou salsou. Nikdy som ale necítila to, čo cítim pri africkom pope (pop chápme ako modernú hudbu).

Takže čo tancujem dnes:


2.  Skús opísať, čo pre teba Afro znamená (prečo ťa to baví? Aké sú tvoje ambície?)

Z hudby ide šťastie, oslava života, preto ma to baví. Je to mladé, dynamické a rozmanité. Pod pojmom „afro“ sa skrýva množstvo rôznych afrických štýlov od príjemného ndombola pochádzajúceho z Conga až k agresívnemu ultra rýchlemu kuduru z Angoly. K tejto hudbe mám blízko aj preto, že je inšpirovaná aj afro americkou kultúrou, niektorí artisti v pesničkách rapujú. Kombinácie rapu a afrických beatov je môjmu uchu veľmi lahodná (viď. DJ ARAFATSARKODIEPUTO PRATA). Francúzi začali napríklad žáner „afro trap“  (MHD). Afro pre mňa znamená aj komunitu, sme rodinka. V Európe, v Ázii, v USA je nás celkom málo. Hlavne vďaka instagramu a Youtube sa všetci poznáme, podporujeme, sledujeme, niekedy aj stretneme na evente, alebo sa dokonca navštívime. Z Afriky poznáme tiež pár tanečníkov, ktorí to dotiahli na profi úroveň (tam je tanečníkov tohto štýlu samozrejme najviac, ale o tých nevieme, keďže real ghetto guys si väčšinou nefičia na IG alebo na iných sociálnych sieťach).
 
Príklad z praxe: na webe – www.africanmuzicmag, kde postovali novinky z africkej pop kultúry, som raz našla video dievčaťa z Poľska TU JE –> https://www.youtube.com/watch?v=xX9ZP75-7_E a to je Dorotka –> https://www.facebook.com/dorotkaazontoofficial/ , ktorá si tancovala pred vianočným stromčekom azonto (tanečný štýl z Ghany – https://en.wikipedia.org/wiki/Azonto ). Túto babenku som potom stretla vo Varšave na workshopoch, kde sme sa dali do reči, ostali v kontakte a neskôr si naplánovali výlet do Londýna, kde sme šli na lekcie GOP dancers alebo Homebros, ktorých videá sme milovali. Na tejto misii v Londýne ma Dorotka zoznámila s tanečníkom Sosthenom, ktorý bol spevák pôvodom z Pobrežia Slonoviny. Vzal nás na lokál párty v Londýne, kde bol club plný ľudí s rovnakým pôvodom ako náš kamoš. Hrala iba ich hudba (coupé décalé) ľudia nahodení, všetci tancovali, bol to zážitok <3. Vtedy Sosthene spomínal, že ak by som niekedy chcela navštíviť jeho rodný kraj, že kľudne sa k nemu môžem pridať ak pôjde domov. Dva roky na to (leto 2017) som s ním, jeho rodinou a ďalšou afro dance freek z Japonska strávila mesiac v hlavnom meste Pobrežia Slonoviny a zažila super veci. Prídavok príbehu: Sosthene ma zoznámil s Mimitem, ktorý sa presťahoval do Dubaja, kde som poznala afro tanečníčku Karinu z Ruska (tú som stretla v Holandsku na workshope :D) – Ruska dohodila Mimitemu prácu, trénujú a šíria moderné africké tance v UAE. To len, aby ste si vedeli prestaviť kúsok tejto telenovely.
 
Ambície: rada by som zažila vystupovanie na koncerte s hudobníkmi ako Serge Beynaud alebo Wizkid, potešilo by ma aj ak by si ma zavolali do klipu haha. Chcela by som spolupracovať so spevákmi, ktorí robia afro pop (čo sa už začína v malej miere diať). Okrem toho by som sa chcela viac podieľať na projektoch, ktoré podporujú hocakú formu rozvoju v Afrike. V Ghane som stretla šikovných tanečníkov, ktorí v Ghane prerazili, no snívajú o tom, že vycestujú na workshopy do Európy, USA tak ako cestujeme my, avšak za ich podmienok je to nemožné. Ich zárobky sú nízke, poplatky vysoké a korupcia silná. Keď som si predstavila ako si ja preletujem z krajiny do krajiny bez problémov, uvedomila som si, že sú uväznení a že to aké máme my možnosti je úžasné. Našou podporou a skrz tanca (pozvať na lekcie napríklad) by sa táto situácia možno zlepšila. Počas mojich ciest po svete a ciest prstom na displeji telefónu, dostávam odozvy, že môj príbeh inšpiruje, že sa ľudia vrátili po dlhej dobe k tancu, alebo začali viac makať. Toto je tiež jedna z ambícii – aktivovať, inšpirovať, ovplyvniť život niekomu a urobiť ho krajším. Peace.


3. Patrí móda (masky a pod), ktorú vidieť pri vašich vystúpeniach, k afro kultúre alebo je to tvoj výmysel?

Masky patria k štýlu AfroNewstyle, ktorý je trendovým tanečným štýlom pochádzajúcim z Paríža. Tento štýl je ešte v plienkach, niektorí ho ani nepovažujú za štýl. Mixuje frankofónne tance (ndombolo, coupédécalé) s hiphopom, poppinom a bársčím.

V Paríži sme sa raz s babami z D’AFROGANG ocitli v kultúrnom dome, ktorý bol plný mladých tanečníkov. V to poobedie vystúpilo vyše 10  parížskych tanečných afro crews. Celú show zakončili Vipajiz (ktorí boli v maskách). Dávali bomby.

Video z eventu:

 

4. Chápe európska mentalita Afro kultúru – chcú to ľudia spoznávať alebo to berú iba ako niečo nepoznané a preto zaujímavé? Má afro v Európe veľké zastúpenie?

Niektorí sú zvedaví, vyskúšajú a zapáči sa im, niektorí vyskúšajú a možno nepochopia pohyb, možno im príde neprirodzený, tak sa vzdajú a niektorí skúšajú až kým si ten pohyb neosvoja (môj prípad). Ale myslím, že takto je to aj s inými tanečnými štýlmi.

V Európe máme slušné zastúpenie kvôli kolonizáciam. Tanečne by som ich vedela rozdeliť na 3 typy – každý má iný jazyk, hudbu aj tanec. V Portugalsku je napríklad veľa Angolčanov, Kapverdčanov, ktorí produkujú a tancujú kuduro, afrohouse – napríklad crew OS DESBLOQUEADOS z Lisabonu: 

https://www.youtube.com/watch?v=id6z3787xbY

.

Vo frankofónnych krajinách zase fičia štýly ndombolo, coupé décalé a ich rôzne formy – skupina BANA C4.

V Anglicku je Ghana, Nigéria – azonto, afrobeats – FUSE ODG, MR EAZI.


5. Slovo na záver:

Len toľko, že sa teším, že idea novej Afriky rastie a šíri sa pomedzi verejnosť. Spomeniem nejaké kolaborácie afrických artistov s tými, ktorých asi všetci poznáte (Chris Brown, Ed Sheeran, Drake)

Napríklad na Drakeovom One Dance spolupracoval Wizkid – známy interpret z Nigérie

Ďalšia spolupráca Wizkid a Drake

WizKid – African Bad Gyal feat Chris Brown

Fuse ODG ft. Ed Sheeran & Mugeez – Boa Me (Ed Sheeran zavítal do Ghany, naspieval 2 pesničky v lokálnom jazyku Twi)

A ak by vám nebolo dosť, tu je super článok o mladých ambicióznych interpretoch západnej Afriky „future sound of Africa“

https://i-d.vice.com/en_us/article/43qaqd/the-future-sound-of-africa


Miroslav Janík (Otec Mirec) – Instagram

Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese:

info@tanecnascena.sk