Ako je u nás vnímaný DJ-ing alebo ako vyzerá príprava battle DJ-a na tanečnú akciu? To všetko a omnoho viac, som sa opýtal slovenských DJ-ov z našej tanečnej scény.
1. Koľko rokov sa venuješ DJ-ingu?
Shimo Cca 13 rokov.
Edward Goose 7th anniversary this year baby.
Miloš Toto je ťažká otázka keďže DJ-ingu ako takému som sa tak poriadne nikdy nevenoval. Venoval som sa ale hudbe a to od kedy tancujem ale diggoval som si hudbu odjakživa. Prvú selekciu (“mixtape” – Šupytape) pre tanečníkov som skompletizoval na jar 2011, prvý mix som nahral v lete 2012 a prvý battle som odohral v lete 2013. Všetko to bolo vtedy veľmi amatérske s minimom vedomosti.
2. Ako myslíš, že je DJ-ing vnímaný na našej tanečnej scéne a ako myslíš, že vnímajú ľudia samotný aspekt DJ-ingu?
Shimo Tak sú rozdiely medzi tým, ako ľudia z tanečnej scény vnímajú djing a ako ho vnímajú aktívny djs. S rozšírením dostupných technológií sa tento myšlienkový rozdiel paradoxne asi aj rozširuje.
Edward Goose Čo sa týka samotného aspektu, pár ľudí vie, že DJ-ing nie je len o púštaní skladieb, čo to všetko stojí a obnáša od zodpovednosti, techniky, digging-u samotných skladieb až po produkciu a hlavne nepredstavitelné množstvo času a tréningu. Všetko niečo stojí, hlavne čas a peniaze. Napríklad ja osobne niektoré skladby hľadám roky, niektoré skladby vymieňam, no niektoré skladby sa nedajú stiahnúť vôbec, ale existujú, no bohužiaľ nie na internete, tak ak ich chcem, musím ich kúpiť na vinyle, kt. častokrát stojí nemalé peniaze alebo poštovné ma výjde viac ako celý vinyl. Reálne veľa ľudí nevidí a nevie si predstaviť, akú zodpovednosť má DJ a koľkým aspektom musí čeliť a čo to všetko obnáša.
Miloš Mám pocit, že je to lepšie a lepšie. Ľudia majú viac informácií a tak vedia dobrú hudbu viac oceniť.
3. Čo podľa teba prináša DJ na tanečnú akciu? (či už párty alebo battle)
Shimo Prináša hudbu, svoj prehľad hudby a tvorí vibe vybranej akcie. Je to najdôležitejší element akcie a podvedomie človeka – návštevníka akcie to tak vníma.
Edward Goose Vibe od začiatku po koniec eventu & signature sound.
Miloš Či už to mám povedať ako tanečník alebo ako battle dj tak myslím, že DJ je tam aj tam nesmierne dôležitý. Má veľký podiel na množstve aspektov danej akcie, či už na atmosfére, ale nepriamo sa od toho odvíja aj výkon samotných tanečníkov či úspešnosť akcie.
4. Mal by podľa teba dobrý battle DJ vedieť zahrať aj Párty? ak áno uveď prosím prečo.
Shimo Tým pádom battle DJ nie je DJ v tomto ponímaní, ale len púšťač skladieb. Vedieť zahrať párty, alebo vôbec set pre ľudí, je znak dobrého DJ-a. Pretože na párty s vycvičí vkus, uhádnutie správneho momentu, feelingu, atď. Ak si DJ chce hovoriť DJ, tak musí vedieť zahrať čokoľvek z jeho hudobného vkusu alebo žánru, kdekoľvek.
Edward Goose Merítko dobrého DJa nemáme asi všetci rovnaké. Osobne to vnímam, tak ak je DJ všestranný hudobne, tak aj jeho hudobná knižnica je rozvinutá a dokáže odohrať párty, ale to ako príjmu selekciu ľudia je otázne, keďže všetci máme radi niečo iné.
Miloš Dobrý battle DJ nie, ale dobrý dj áno. A tiež si myslím, že battle a párty sú rozdielne veci. Tak ako dobrý battle dj nemusí dobre zahrať párty tak párty dj nemusí vedieť dobre zahrať battle. Je tam rozdielny vibe, rozdielna selekcia, niekedy aj rozdielni ľudia.
5. Koľko času ti zaberie príprava na battle/párty?
Shimo Tým, že to človek hraje dlhšie, tak tým ten čas je kratší. Ak má samozrejme dobrý systém triedenia hudby.
Edward Goose Rôzne, kedže chodím do práce, tak sa snažím nenechávať všetko na poslednú chvíľu, u mňa to má postupnosť asi týždeň-dva možno tri pred akciou počúvam, triedim hudbu, ktorú budem hrať, aby som mal nejaký pevný základ. Neviem na túto otázku presne odpovedať, keďže niekedy skladby počas cesty na event triedim alebo počúvam.
Miloš Príprava na battle je rôzna. Hudbu riešim na dennej báze, takže hudba sa mi kopí takmer každým dňom. Ale aj tak si potrpím na príprave a povedzme pohybuje sa to v rozmedzí 1-3týždne, s tým že 2-3dni pred akciou je to veľmi intenzívne.
6. Čo ťa baví hrať viac? Párty či Battle?
Shimo Vždy záleží od typu akcie a akým štýlom je battle organizovaný. Mám rad cyhpers preselekcie a all style battle, kde človek môže pracovať s ľuďmi ako na párty. Ale na párty nemám rad cyphers. Iba výnimočne mám z nich nejakú energiu. Ale všetko závisí od danej situácie.
Edward Goose Battle
Miloš Párty nehrávam. No v blízkej dobe by som to rád skúsil. Od battlov mám aktuálne pauzu, možno dlhodobú.
7. Je pre teba, ako Battle DJ-a, dôležitá spätná väzba?
Shimo Na každú činnosť, ktorú robím, mám rád spätnú väzbu, hlavne keď je relevantná.
Edward Goose Spätná väzba je neodelitená súčasť DJ-ingu ktorá poháňa človeka vpred a je dôkazom, že to čo robí, robí správne. Určite poteší akákoľvek forma spätnej väzby či už v podobe like-u, zdieľania alebo nejakého props-u. To čo dáš, to sa ti vráti.
Miloš Spätná väzba je pre mňa dôležitá aj ako človeka, tvorcu, tanečníka, battle DJ-a… Nehovorím, že všetko prijmem v sebe, no niekedy ma to vie posunúť. Či už pozitívna alebo negatívna.
8. Myslíš, že by mal byť Battle DJ taktiež i tanečník?
Shimo To podľa mňa nemusí byť pravidlo, skôr by som to špecifikoval tak, že by sa mal pohybovať v tanečnom svete a mať knowledge. Ale každý dj by mal vedieť tancovať, alebo sa hýbať do rytmu 😀
Edward Goose Uhoľ pohladu. Ak je DJ aj tanečník, tak má knowledge a foundation a vie čo môže a čo nie robiť, čo je dobré a čo zlé. Na druhej strane ak DJ neni tanečník, ale vie čo môže a čo nie, tak môže prečo nie, ale ak nemá knowledge a foundation napr. o hudbe, tanci a DJ-ingu ani len ponatie, tak nemyslím si, že by to fungovalo.
Miloš Myslím si, že je to naozaj veľmi veľká výhoda ak je battle DJ aj tanečník (prípadne bol). Pre netanečníka je to niekedy veľmi ťažké správne odhanúť. Napadol ma ale House Dance Forever kde hral Kerri Chandler a bolo to extrém super.
9. Myslíš, že by mali ľudia označovať DJ-a pod svojimi tanečnými príspevkami z battlov?
Shimo Určite je to vhodné.
Edward Goose Určite áno.
Miloš Úprimne mi to bolo vždy jedno. Ale myslím si žeby sa to mohlo robiť.
10. Akú taktiku výberu skladieb volíš ako DJ (preselekcia/battle)?
Shimo Tiež je to dôležité vnímať cez rôzne žánre a kategórie. Ale v preselekcii sa snažím udržiavať rovnaký vibe pre všetkých tanečníkov, aby to bolo pre porotu fér. V battli sa niekedy rád hrám s pestrosťou, aby tanečník ukázal, že vie zareagovať na akýkoľvek podnet a hudbu. (napr. pri hip hope striedam beatové skladby s rapom, pri allstyle sa snažím hrať skladby, na ktoré sa dá tancovať „zo široka“ atď). Je to ten rukopis DJa, ktorý by mal byť svojský a podľa neho by ho mali ľudia poznať.
Edward Goose Nemám žiadnu špeciálnu taktiku na výber skladieb, snažím sa držať balance vo všetkom a vo výbere skladieb či už v preselekcii alebo battloch a zároveň sa snažím púštať sound edwarda goosa a hudbu, čo prinúti tanečníka ísť/hýbať sa, ale sledujem aj tanečníkov ako sú naladení.
Miloš Moja taktika je hrať iba to, čo sa mne ako človeku a tanečníkovi páči. Čo síce nie je taktika, ale výber skladieb závisí dosť aj od úrovne tanečníkov na battly, no napríklad aj od možnosti aparatúry alebo akustiky v priestore. Snažím sa byť samozrejme vždy čo najobjektívnejší a snažím sa zahrať skladbu tak, aby obaja (v prípade 1vs1) v danom battli dokázali zo seba dostať to najlepšie.
Ďakujem Edward Goose, Shimovi a Milošovi, že si našli chvíľku čas a odpovedali na pár mojich otázok.
Michal Krištof (Maikl Knight) – Instagram
Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: