Akú formu telo pri tanci vytvára? Ako sa tvar mení a čo je hlavným prvkom, ktorý ovplyvňuje priebeh zmeny? Čím je zmena tvaru tela motivovaná? To sú otázky, ktoré si pokladám, keď konečne vymyslím názov tohto článku (ktorý som mimochodom neskôr ešte 3-krát zmenila 🙂 ).
Na úvod by som podotkla, že inšpiráciou k zamysleniu sa a k formovaniu tohto príspevku je tvorba Rudolfa Labana, tanečného teoretika pôvodom z Bratislavy. Laban hlásal teóriu, že pre výtvarníka je výzva vytvoriť dielo, ktoré reprezentuje pohyb a pre tanečníka je zase výzvou aby jeho pohyb mal tvar, bol čitateľný, zapamätal si priestorové sekvencie, rytmus, kvalitu pohybu a iné.
Človek disponuje anatomickou štruktúrou a stavbou tela, ktorá určuje jeho pohybový rozsah. Určite ste si všimli, že pri pohyboch existujú „hranice“ pohyblivosti kĺbov a tie určujú aké môžu byť smery pohybu, samotný rozsah pohybu a čo je ten „materiál“, s ktorým môžeme tvar tanca „stavať“. Laban v súvislosti s architektúrou tela a možného rozsahu našich kĺbov vytvoril priestorovú teóriu pohybu. Inak povedané graficky popísal všetky možné roviny, smery a rozsahy jednotlivých segmentov tela človeka. (Obr.1)
Obr.1. Priestorová teória pohybu podľa Rudolfa Labana
Keď sa zamyslíme, ľudské telo má oproti zvieraciemu obrovskú škálu vyjadrovacích potenciálov. Ako tento pohyb rozvíjať a ako tieto možnosti využiť je jednou z vecí, ktorou sa my tanečníci a taneční pedagógovia neustále zaoberáme. Laban vytvoril systém analýzy pohybu umožňujúcu pozorovať, popísať a zaznamenať všetky formy pohybu ľudského tela na základe štyroch hlavných komponentov (BODY, EFFORT, SHAPE, SPACE). V Tab. 1. ich vidíme a z čoho konkrétne pri analýze komponentov Laban vychádzal.
BODY (telo) organizácia pohybu |
EFFORT (nasadenie sily) dynamika pohybu |
SHAPE (tvar) | SPACE (priestor) vzťah tela k priestoru |
1, ktorá časť tela pohyb začína |
1, nasadenie Flow („free“ vs. viazané) |
1, zmeny tvaru: reflexné pohyby, telo smeruje k určitému miestu, telo sa dostáva do aktívneho vzťahu k prostrediu |
1, 3D, trajektórie, línie |
2, ako pohyb pokračuje – časti tela a ich vzájomná náväznosť | 2, nasadenie tiaže – vzťah telesnej masy a gravitácie (silný, dôrazný pohyb vs. jemný) | 2, kvality tvaru: tvar otvorený, rastúci, naťahuje sa, zatvára, zmenšuje, ohýba sa, tvary vo vzťahu k rovinám a iné | 2, kinesféra – priestor okolo človeka, jeho možnosti rozsahu pohybu z miesta na základe pohyblivosti kĺbov |
3, časti tela, ktoré sa na pohybe podieľajú a ovplyvňujú iné časti | 3, nasadenie vzťahu k priestoru, pozornosť priestora (priama, jeden smer a zámer vs. nepriama, pozornosť zameraná na viac smerov | 3, smerovanie pohybu |
Tab.1. Systém analýzy pohybu podľa Labana
Keď sa zamyslím nad jeho analýzou pohybu, vidím obrovskú inšpiráciu v tanečných pohyboch. Taktiež vnímam rôznorodú škálu pre tvorbu a chápanie svojho tanečného vyjadrovania. Samozrejme v Labanovej analýze pohybu ide čisto o pohybovú stránku. Znamená to, že keď sa k tomu pridá rytmizácia pohybu, stvárnenie hudby ako dôležitého komponentu v tanci, vieme strašne rozmanito komunikovať (wow58900). Pri predstave na všetky fyzické možnosti od rozsahu kĺbov, možností opory, cez uhlové zrýchlenie pri otáčaní, orientáciu vo všetkých rovinách a kombinovanie rôznych segmentov tela mi vychádza, že som absolútny začiatočník v tanci a v pohybovej stránke vo vzťahu k priestoru. Využívam minimum z „tanečných cestičiek“. Vlastne skoro nič.
Tvar tanca neodmysliteľne súvisí aj s naším „obalom“ (oblečenie, vlasy, robustnosť, držanie tela a iné). Spomínané prvky sú určite súčasťou „vizuálu“ tanečníka, či už na mieste alebo v pohybe. Napr. voľné, „padavé“ oblečenie dokáže pohyb predĺžiť aj zväčšiť, niečo dokáže aj zakryť a dokáže to priniesť úplne inú esenciu či už psychicky pre samotného tanečníka alebo fyzicky pre „oko“. Rôzne tvary oblečenia s pohybmi vzbudzujú iný dojem z tanca. Je to priam tanečná architektúra, ktorá využíva 3D priestor pre kreatívne vyjadrenie. Tanečná architektúra je zo sekundy na sekundy iná, takže by som to pomenovala skôr unikátnou „prestavbou“. 🙂
Tvary tanca a ľudský pohyb je obmedzený našim vnímaním. Vyberáme si silné momenty a nedokážeme presne popísať u tanečníkov aké tvary formovali a ako sa ich tvary menili v čase. Vidíme viac menej tanec ako celok, komplexne, ale zároveň nie úplne celistvo. Pamätáme si len určité momenty z priestorového vyjadrenia tanečníkov. Ide nám totiž pri vnímaní tanečníka o viac ako len o priestor… ale ide nám aj o esenciu, emócie, muzikalitu, techniku a neodmysliteľnú osobnosť tanečníka.
Tip na tanečné, tréningové cvičenia s priestorom a tvarom (Chilli)
1. cvičenie
2D výkres je podlaha. „Nakresli“ prostredníctvom nôh určitý obrazec (využívaj slide-y, kroky, poskoky a iné).
Napríklad predlohou môže byť tento ornament.
Skúšaj kreatívne s pohybom opísať niečo priestorovo konkrétne. Potom skús vo vzduchu obrazec opísať inými časťami tela (pažami, rukami, trupom a i.) Jednoduchšia varianta je napríklad tvar srdca, svoje meno a iné.
2. cvičenie
3D je všetko 🙂 . Zober si 1 krok napríklad: Running man. Skús ho tancovať vo všetkých možných rovinách (otáčaj sa, ľahni si), dĺžkach. Potom trup nechaj statický a nohy skúšaj kombinovať v rôznych smeroch výškach, pohybuj sa s Running manom 🙂 a tak ďalej a tak ďalej.
Na záver pre vizuializáciu, tanec má svoj tvar:
Prajem Vám neustálu inšpiráciu v pohybovom vyjadrovaní.
Katarína Čillíková (Chilli) – Instagram
Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: