Našu letnú Block Party tour sme vďaka podpore od Nadácie mesta Bratislavy a spolupráci s baletom Slovenského národného divadla zakončili špeciálnou zastávkou v Bratislave. Jamovalo sa, trénovalo, vystupovalo a o tanci sa aj diskutovalo. Do debaty o rozdieloch, prienikoch a vzájomnej inšpirácii medzi street danceom a baletom sme si prizvali streetdancera Spunkeyho a tanečníka baletu Adriána Szelleho.
Môžu sa tak rozdielne štýly ako balet a streetdance navzájom inšpirovať? Aký je život freelancera v porovnaní so zamestnancom štátu? Akú majú streetdanceri a tanečníci baletu budúcnosť v ďalšom profesionálnom živote? Aj tieto otázky sa za teba opýtal prvý hlas nášho TS zboru, Otec Mirec.
Čo by mal obsahovať dobrý tanec?
Táto už tradičná otázka, ktorou Mirec vždy potrápi hosťov v podcaste Verbálny tanec, nechýbala ani pri živej diskusii na námestí pred Novým SND. Spunkey, ktorý sa street danceu venuje od svojich 12 rokov, považuje za najdôležitejšie prepojenie veľkej dávky ľudskosti, charakteru, techniky a poznania kultúry, z ktorej štýl pochádza. Demisólista baletu SND Adrián zasa kladie dôraz na emóciu, ktorá diváka vťahuje hlbšie do tanečníkovho prejavu.
Tréningový proces
Deň člena baletu SND začína každé ráno približne jeden a pol hodinovým povinným tanečným tréningom. Počas dňa potom prebiehajú skúšky na najbližšie predstavenie alebo pripravovanú premiéru. Celý týždeň je o disciplíne a jediné voľno od tréningov prichádza až počas víkendu.
Voľnosť pohybu je jediná vec, čo dosť závidím hip hopu.
Adrián Szelle
V street dance je tento proces individuálnejší a naskytá sa tu viac priestoru pre spontánny tréning. Tanečníci často zarezávajú aj počas lekcií, ktoré sami vedú, a to prostredníctvom neustáleho drilovania základných techník, ktoré odovzdávajú svojim študentom. Spunkeyho pomer tréningov za týždeň je približne 1 koordinovaná session/jam, 10 hodín učenia a nejaký spontánny tanec.
Párty
Za súčasť kvalitnej prípravy streetdancerov považuje Spunkey aj párty: „Je to asi najväčšia forma tréningu – prichádza interakcia, ktorú tanečník so zrkadlom nemôže mať.” Zatiaľ čo streetdanceové štýly na parties prakticky vznikali, pre striktný režim tanečníka baletu môžu byť skôr neželaným narušením ako príjemným zážitkom. Práve na túto tému sa Mirec rozprával s tanečníkom Kristiánom Achbergerom v jednom z dielov už spomínaného Verbálneho tanca.
Adrián však prekvapivo patrí k tanečníkom, ktorí si toto rozptýlenie nenechajú odoprieť. Považuje ho za relax a uvoľnenie od nabitých dní na sále. Pokiaľ však ide o pohyb ako taký, tanečník baletu na párty veľa inšpirácie do svojho repertoáru nenačerpá: „Balet je stanovený – tak to jednoducho musí byť, takto to treba urobiť. Takže nejaké párty kroky nemôžem do baletu priniesť.”
Finančný príjem
Tanečníci baletu sú zamestnancami štátu. V ich plate sa nachádza stabilná zložka, ktorú dopĺňajú mesačné bonusy za konkrétne role. Situáciu síce sťažila korona, ktorá členov baletu pripravila o mesačné bonusy, no 80% platu im zaručovalo istotu, ktorá je pre freelancerov pracujúcich v kultúre nepoznaným luxusom.
Z toho vyplýva, že na Slovensku je jednoduchšie uživiť sa baletom než ako freelancer, no Adrián zdôrazňuje, že dostať sa do inštitúcie, akou je SND, nie je len tak. Konkurzy sú nabité spolovice Slovákmi, spolovice zahraničnými tanečníkmi a výber je nekompromisný.
Je tu niekoľko ľudí, ktorí môžu byť vzorom, a každý úplne iným spôsobom.
Spunkey
Pre streetdancerov – freelancerov podobná inštitúcia neexistuje a možnosti, projekty a platformy, ako si zarobiť a ako preraziť, si treba vytvárať. Spunkey spomína napríklad lektorstvo, vlastné projekty či súťažnú cestu: „Je tu niekoľko ľudí, ktorí môžu byť vzorom, a každý úplne iným spôsobom. Niekto sa vydal komerčnou cestou iba ako interpret, potom sa pozeráme na ľudí, ktorí sú vynikajúci lektori a vytvárajú si svoje vlastné kurzy, alebo na ľudí, ktorí cestujú a zarábajú si tancovaním na rôznych akciách, kde vyhrávajú alebo učia.”
Vzájomná inšpirácia
Práve vďaka uzavretosti baletu a väčšej miere otvorenosti streetdanceových štýlov sú tieto dva smery často vnímané ako protipóly. Klasický balet sa vďaka svojej pevnej pohybovej štruktúre nedokáže street danceom inšpirovať, no iné, modernejšie produkcie, spojené so súčasným tancom, dokážu čerpať aj zo street danceu. Adrián prezrádza: „Voľnosť pohybu je jediná vec, čo dosť závidím hip hopu.”
Spunkey sa inšpiruje skôr súčasným tancom než baletom, no páči sa mu spôsob, akým sa tvoria baletné diela: „Môžeme sa napríklad inšpirovať z nejakých tvarov. No kým my hľadáme čo najväčšiu slobodu, vnímam to, že v balete je to naopak.” Aj to je podľa Spunkeyho dôvodom, prečo sa vzájomne až tak nesledujeme.
Dosahovanie mét
Každý tanečník baletu začína v zbore – v skupinových častiach choreografií. Baletní majstri si všímajú, ako tanečníci pracujú na tréningoch, a prideľujú sólové úlohy aj nesólistom. Ak sa v rolách osvedčia, môžu získať povýšenie na demisólistu, sólistu a prvého sólistu. Sólové úlohy však podľa Adriána prinášajú aj väčšiu zodpovednosť. Pozícia demisólistu mu preto zatiaľ vyhovuje: „Je tam očakávanie od toho tanečníka, to ma trochu brzdí.”
Aj tu street dance vstupuje do opozície svojou voľnejšou hierarchiou. Tanečníci, ktorých dnes poznáme ako OGs, veľa battlili, zdieľali a komunita ich automaticky začala vnímať ako lídrov. Podobne sa každý tanečník snaží získať od komunity rešpekt, napríklad účasťou a úspechmi na battloch. Spunkey hovorí: „Treba sám chcieť rásť a tá komunita to sama pochopí. Dokáže interpretovať našu kvalitu.”
„Treba sám chcieť rásť a tá komunita to sama pochopí. Dokáže interpretovať našu kvalitu.”
Spunkey
Budúcnosť tanečníkov
Spunkey považuje za dôležité naďalej učiť a odovzdávať svoje skúsenosti: „To je najlepší spôsob, ako sa dostať k novej generácii a zdieľať.” Povaha street danceu umožňuje aj prepojenie s inými umeleckými smermi – Spunkey sa chce viac venovať réžii a zachytávať tanec vo filme. Balet zasa ponúka možnosti stať sa choreografom, pedagógom, baletným majstrom alebo sa po kariére uplatniť v neumeleckej sfére.
Diskusia sa aj napriek miernemu dažďu niesla v príjemnej a podnetnej atmosfére. Ďakujeme hosťom za zdieľanie ich perspektív, Nadácii mesta Bratislavy za finančnú podporu a samozrejme baletu SND za spoluprácu pri organizácii akcie, na ktorú budeme – minimálne my v TS – ešte dlho spomínať.
Dária Praženková (Dária) – Instagram
Spunkey – Instagram
Adrián Szelle – Instagram
Balet SND – Instagram
Otec Mirec – Instagram
Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese: