Slovensko je plné skvelých tanečníkov z rôznych tanečných štýlov, ktorí sú svetové kapacity, veľké osobnosti a v neposlednom rade profíci. V tejto sérii sa s nami podelia o svoj krok alebo prvok, jeho variácie a samotné sebavyjadrenie v tanci. 

Projekt Show Your Step bude vďaka videám, ktoré (nielen za kamerou) spracováva Luc Melcerová, sprevádzateľom po rôznorodosti pohybov a miest. Koncept vznikol na základe idey Skaji. Skaja sa pričinila o zloženie zoskupenia, vzhľad a grafiku videa. Predošlé diely Show Your Step nájdeš tu.

V druhom dieli Show Your Step uvidíš koncept BRACEO v podaní Libuši Bachratej, s prekvapením od Daniela Špinera v priestore Slovenskej Národej Galérie (konkrétne: Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov, 1. poschodie, Esterházyho palác, Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava), za ktorý vďačíme aj Eve Kotlárikovej. O svetlá a kvalitu zvuku sa postaral Marek Biksadský – BIXO production a k celkovému dielu sa so svojou pomocou pridal aj Michal Krištof – Maikl Knight.

O Libuši Bachratej

Intuitívna tanečnica, ktorú inšpiruje expresivita a perkusívny prejav flamencového tanca. Pedagogička, ktorá hľadá autentický pohyb s tanečníkmi všetkých štýlov a motivuje k prirodzenosti v tanečnom prejave.

V choreografii sa venuje divadelnému pohybu, práca s hercami ju napĺňa, ale existenciu javiska rada popiera. Nové formy performancie neustále hľadá v autorských projektoch, v ktorých sa venuje flamencovému tancu, pohybovému divadlu a tanečnému filmu.

Flamenco začala intenzívne študovať v Seville, krátko pred nástupom na štúdium na VŠMU. V rovnakom období účinkovala v tanečno-poetickom predstavení Love in Biligual Motion (choreografoval Matthew Hawkins, ktorý tvoril technikou Merceho Cunninghama). Toto obdobie formovalo Libušine vnímanie umeleckého prejavu. Dnes sú už naplno sa rozvíjajúcimi princípmi tvorby autenticita pohybu, prítomnosť náhody a kompilácia tanečných techník.

Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov v SNG na 1. poschodí Esterházyho paláca (Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava). © Luc Melcerová

VŠMU a folklór

Na Katedre Tanečnej tvorby (VŠMU) učí Španielsky tanec. Práca s mladými profesionálmi je pre ňu poslaním a svoje pedagogické schopnosti podchvíľou spochybňuje a podrobuje skúškam, aby nevyšla z cviku. Je externým pedagógom ľudového tanca pre SĽUK (Slovenský ľudový umelecký kolektív), kde rozvíja interpretov v technike tradičného ľudového tanca.

Pre SĽUK vytvorila choreografiu Ženský čardáš v predstavení Triptych. Slovenské ľudové umenie považuje za veľký zdroj inšpirácie a pociťuje jeho absenciu v súčasnom slovenskom umení. Folklóru sa venuje aj v Tanečnej skupine Partia, ktorú zakladala so spolužiakmi počas štúdia na VŠMU.

Láska k rómskej kultúre

Workshopy rómskych tancov sú asi tie najobľúbenejšie medzi profesionálnymi tanečníkmi, hercami aj tancujúcou verejnosťou: „Veľkou láskou je pre mňa rómska kultúra. Rómske tance som sa učila v rómskych osadách na východnom Slovensku a v Transylvánii. V diplomovej práci som vytvorila metodickú príručku k rómskemu tancu Vlachiko z Petrovian. Počas prvej vlny covidu som zavesila na Youtube pár tutoriálov, ktoré mali nečakaný úspech.“

Libuša už 10 rokov spolupracuje s Idou Kelarovovou a Čhavorenge – rómskym speváckym zborom. Čhavorenge koncertujú po celej Európe spolu s Českou filharmóniou a džezovým triom. Práca Idy Kelarovej a zboru Čhavorenge je pre Libušu srdcovým projektom, vrámci ktorého pôsobí ako pedagóg a choreograf. „Vzdelávacie a umelecké projekty ako Romano drom a Hej romale sú naplnené hlbokým zámerom, dávajú vyšší zmysel mojej práci a ja sa tak môžem učiť lepšie žiť popri tom, ako robím to, čo milujem, s ľuďmi, ktorých obdivujem a mám úprimne rada.”

Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov v SNG na 1. poschodí Esterházyho paláca (Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava). © Luc Melcerová

Pôsobenie v divadle NUDE

Ako performer hrá a tvorí s divadlom NUDE (nezávislý útvar divadelnej energie). Divadlo NUDE spája tvorcov, ktorí sa systematicky snažia experimentovať s formou a tematickým obsahom klasického činoherného divadla. Prinášajú autorské súčasné inscenácie, ktoré originálne rozoberajú aktuálne vzťahové aj názorové témy.

Divadlo NUDE sa zaujíma o provokatívne otázky, ktoré vyvstávajú z materstva, partnerstva, manželstva či otázok zachovania identity. Čo je prirodzené? Čo je pretvárka? „To sú otázky, ktoré si kladiem keď tancujem. Pre mňa sú divadlom NUDE mladé ženy, ktoré šarmantne a akoby naschvál neohrabane odkrývajú hĺbku ženskej duše. Púšťajú do svojho intímneho priestoru diváka, sú skutočne autentické a neboja sa experimentovať – to bola pre mňa odzačiatku úplná zhoda a zároveň výzva!“

Dynamické flamenco

Pod umeleckým pseudonymom La Libu tancuje Libuša vo svojej flamencovej formácii Tocalo. Tocalo existuje od roku 2011 a striedajú sa v ňom flamencoví umelci zo Slovenska, Čiech a Andalúzie.

Ako flamencová tanečnica sa učila v Seville, Madride, Granade, Barcelone a Jerez de la Frontera. Učila sa u známych súčasných flamencových tanečníc ako Belén Maya, Mercedes Ruiz, Susana Lupinaéz La Lupi, Yolanda Heredia, La Choni alebo Karen Lugo. Momentálne pracuje na projekte Palo Santo s tanečnicou Lucíou Ruibal,  ktorom mení a rozbíja štruktúru flamencového tanca.

Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov v SNG na 1. poschodí Esterházyho paláca (Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava). © Luc Melcerová

Divadelné spolupráce a projekty

Divadelnú choreografiu a pohybovú spoluprácu robila v Divadle Karola Spišáka v Nitre, v Štátnom Divadle Košice, vo Wroclawskem Teatru Lalek, v žilinskom Bábkovom divadle, v divadle DJGT vo Zvolene, v Divadle Jána Palárika v Trnave a v Spišskom divadle.

Tieto dni chystá dve nové autorské inscenácie v spolupráci s divadlom NUDE, koncert Čhavorenge ku dňu Rómov, predstavenie o výrazných tanečníkoch z našej histórie s TS Partia, flamencový projekt Palo Santo, inscenáciu Čepiec v DJGT Zvolen a píše scenár k svojmu krátkemu tanečnému filmu.

Rozhovor s Libuškou

Pýtali sme sa na to, akú rolu hrá tanec v Libuškinom živote a prečo si do projektu Show Your Step vybrala práve koncept BRACEO.

Ktorý krok alebo prvok si si zvolila a prečo?

Môj pohybový materiál je BRACEO (čítaj braseo), pohyb a práca rúk vo flamencu. Zvolila som ho pretože je to asi najznámejší prvok flamencového tanca, hneď vedľa výrazných dupových krokov. Krúživý pohyb v zápästiach a priestorová kresba prstov v oblúčikoch je pravdepodobne to prvé, čo všetkým napadne.

Všetko čo sa deje od pása hore sa vo flamencu stále vyvíja a je úplne otvorené novej tvorbe a slobodnému pohybu. Preto je braceo vhodné na fúzie pre tanečníkov všetkých štýlov.

Libuša Bachratá

Kvalita pohybu horných končatín má mnoho foriem a je veľmi bohatá na expresiu, techniku a formy prejavu. Základné pozície sú známe z klasického tanca, flamencové braceo ale ďalej rozvíja plynulosť alebo akcentovanie pohybu, pohyb celého tela s rukami a rytmizáciu v priestore. K rukám viem pridať pohyb celého trupu, izolačné pohyby, môžem nimi rytmicky udierať o telo, lúskať alebo tlieskať.

Mám rada keď je tanec prítomný v celom tele a pohyb vychádza z jeho centra, ale pre flamenco platí, že sa celý tanec môže odohrávať od pása nahor. Všetky zvuky v zložitých dupových kompozíciách sú len doprovodom pre výraz, ktorý nesie trup a horné končatiny. Všetko čo sa deje od pása hore sa vo flamencu stále vyvíja a je úplne otvorené novej tvorbe a slobodnému pohybu. Preto je braceo vhodné na fúzie pre tanečníkov všetkých štýlov.

Ako vnímaš tanec vo svojom živote?

Neustále prítomný, že som si dlho neuvedomovala jeho dopad na môj život. Naplno som ho začala vnímať až keď som sa v ňom sprítomnila technickým tréningom a postupným odkrývaním foriem, ktoré môže obsiahnuť. Môžeš ísť ďalej a ďalej a nikdy to nekončí, tanec nie je len na tanečných sálach a v divadlách, nie je len tam kde sa tancuje podľa známych definícií. Je to každý pohyb, pulz alebo pohľad, má svoj rytmus, svoje tempo, môže a nemusí byť organizovaný. Dynamika priestoru a času, kvalita tohto pohybu môže mať nekonečno foriem.

Nie je tu len na to aby sme sa ho učili alebo sa ním bavili, každý z nás už svoj pohyb má a v ňom ho nikto nesmie súdiť.

Libuša Bachratá

Keď som si uvedomila že tanec nie je len technika pohybu ľudského tela, pochopila som že tanec je všade okolo nás. Nie je tu len na to aby sme sa ho učili alebo sa ním bavili, každý z nás už svoj pohyb má a v ňom ho nikto nesmie súdiť. Je skutočný a liečivý. Je to forma umenia, forma zdieľania, jazyk ktorým môžem vyjadriť všetko. Podľa toho akú cestu vyjadrenia zvolím, vytváram druh umenia ktorý mi vyhovuje, žáner ktorý potrebujem a pomaly vzniká správa pre diváka. Tým divákom som zakaždým a predovšetkým ja sama.

O Danielovi Špinerovi

Daniel Špiner vyštudoval klasickú vážnu hudbu na Konzervatóriu v Košiciach u pani prof. Draveckej a taktiež vysokú školu klasickej hudby na PFKU odbor klavír – interpretácia klasickej hudby. Skončil 4-ročné štúdium jazzovej hudby a improvizácie v triede Petra Adamkoviča.

Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov v SNG na 1. poschodí Esterházyho paláca (Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava). © Luc Melcerová

Spolupráce so známymi umelcami

Už 14 rokov je dvorným klaviristom a spoluautorom u Katky Koščovej. Šiestym rokom spolupracuje s Martinom Geišbergom a ich spoločný album Na modrej planéte získal ocenenie Radio_Head Awards v kategórii world/folk music. S Katarínou Knechtovou spolupracuje ako koncertný klavirista na veľkých pódiách v letnom čase a Sima Martausová ho posledné dva roky prizýva aj ako spoluautora piesní do nahrávacieho štúdia a taktiež na koncerty.

Divadelná tvorba

Pracuje aj ako skladateľ hudby k divadelným predstaveniam. Má za sebou približne 20 divadelných premiér v divadlách na Slovensku, v Česku a v tomto čase pracuje aj na druhej inscenácii v Nemecku pre bábkové divadlo v meste Zwickau. V Slovenskom národnom divadle účinkuje v hudobno-poetickom predstavení Korene s Táňou Pauhofovou. Kočovné divadlo Teatro Tatro hostí Daniela v predstavení Cirkus Charms, kde interpretuje naživo svoju autorskú hudbu vytvorenú spoločne s Martinom Geišbergom. Jeho tvorbu môžeme zažiť aj v experimentálnom tanečnom predstavení Bohovanie, v ktorom sa pohráva s modernými loopmi a beatmi. 

Spojenie tanca a hudby

Hudba je v živote Daniela prítomná od narodenia a to najmä ľudová tradícia Spiša, keďže sa narodil v Levoči. V rodine je dodnes bežné spievanie ľudoviek v spojení s tancom: „Tanec je najprirodzenejším umeleckým prejavom ktorý nám už ukazujú najmenšie deti. Preto by aj na hudobných školách mali byť povinné hodiny tanca, aby sa hudobníci učili rytmus prežívať aj telom.“

Preto by aj na hudobných školách mali byť povinné hodiny tanca, aby sa hudobníci učili rytmus prežívať aj telom.

Daniel Špiner

Daniel a Show Your Step

Na záver sme sa Daniela opýtali ako hodnotí proces tvorby projektu Show Your Step: „Na projekte sa mi páči voľnosť vkladu a voľná ruka pri nahrávaní. Taktiež som ocenil organizáciu a krásu priestoru SNG, v ktorej bolo možné toto celé uskutočniť.“


Libuša Bachratá: Instagram

Daniel Špiner: Instagram

Podnety, dotazy a komentáre prijímame na tejto mailovej adrese:

info@tanecnascena.sk